Zijn bedrijf ontstond in het postordertijdperk, maar beleefde zijn grote doorbraak met de komst van het internet: Managementboek.nl. Kees Visser richtte het bedrijf samen met een studiegenoot op. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot de grootste boekverkoper van managementboeken in Nederland. Natuurlijk met CB als belangrijke logistieke partner.
‘Als student vond ik het al leuk om te schrijven voor het faculteitsblad over allerhande managementgoeroes en marketingsterren als Philip Kotler’ vertelt Visser, In die tijd liep ik vrijwel dagelijks binnen bij studentenboekhandel Wristers in Groningen. Aan de hoogte van de stapels boeken en aan de snelheid waarmee die slonken, kreeg ik een goed beeld van wat goed liep en wat niet. Zo ben ik, samen met partner Philip van Coevorden, in het boekenvak gerold.’ Via Uitgeverij Scriptum kregen ze de kans om een eigen bedrijfje te starten, dat werd Managementboek in 1995. Idee was om met een managementblad allerlei managementboeken onder de aandacht te brengen. Het liep aardig maar de grote groei kwam met de komst van het internet.
Gemaakt voor internet
‘Met het internet konden we zoveel meer bieden dan met het blad, daarin stonden maar 70 titels per keer’ vertelt Visser. Eigenlijk is Managementboek gemaakt voor het internet. Het ging snel vanaf dat moment: was in 1998 de omzet zo’n een miljoen gulden in 2008 was dat al 15 miljoen euro en er komen jaarlijks duizend nieuwe klanten bij. Al vanaf 1998 kwamen er 1000 nieuwe klanten per maand bij en er zijn bijna 1 miljoen titels te vinden op de site. De groei is er nog steeds niet uit. ‘Als beginnend bedrijf kwam CB natuurlijk direct op ons pad. Ze komen sindsdien elke dag boeken brengen.’
Domeinnaam
‘Onderschat niet het voordeel dat je als eerste de markt betreedt’, legt Visser uit. ‘Denk alleen al aan onze domeinnaam, managementboek.nl. Iedereen weet waar het om gaat. Bovendien zijn zakenmensen vaak first tryers, zij hadden al vroeg een e-mailadres. En vanachter je bureau kun je dan makkelijk een bestelling bij ons plaatsen. Er heerste bij de meeste boekhandels in die tijd nog het idee dat het niks zou worden met het internet.
Langs bij CB
‘De meeste boeken versturen wij overigens zelf. Dat kunnen we van oudsher erg goed. Een deel van onze boeken ligt niet bij CB omdat het gaat om uitgaven in eigen beheer met een kleine oplage van bijvoorbeeld een consultancybedrijf.’ Over de CB-dienstverlening is hij duidelijk: ‘Fantastisch. Je ziet dat ze hun automatisering voortdurend verder verbeteren. Het feit dat je tot laat in de avond kan bestellen en het volgende dag in huis hebt, dat kunnen er niet zoveel. Op alle vlakken zie je verbeteringen: zo komen de logistieke updates steeds vaker, nu krijgen we al 23 keer per dag voorraadinformatie. De volgende stap is realtime. Ook zoiets technisch complex als e-bookdistributie doen we graag via CB, dat is goed geregeld. We gaan zelf ook wel eens langs bij CB, dat is prachtig om te zien en zo wordt CB voor mij en mijn collega’s meer dan alleen die vrachtwagen die langskomt.’