“Iedereen in mijn uitgeverij gaat een keer langs in Culemborg”
Uitgeverij Vrijdag
Home Media Onze klanten Uitgeverij Vrijdag

Hij vindt CB uniek in Europa en is enthousiast over de samenwerking. We spreken met uitgever Rudy Vanschoonbeek, eigenaar van de literaire uitgeverij Vrijdag uit Antwerpen. Vanschoonbeek loopt al decennia mee als uitgever en startte in 2008 met Vrijdag. Inmiddels zijn er meer dan 400 titels uitgegeven van voornamelijk Vlaamse auteurs. Een gesprek over de samenwerking, de toekomst van het vak en echte aandacht.

Rudy Vanschoonbeek voelt zich thuis bij uitgeverij Vrijdag. ‘We hebben veel korte lijnen en direct contact met zowel boekhandels als auteurs. Wij moeten ervoor zorgen dat de auteur zich op zijn gemak voelt. Dat horen we gelukkig ook terug van onze auteurs.’

CB is uniek

‘Logistiek’, weet Vanschoonbeek, ‘is een vak apart. Daarom heb ik vrijwel altijd gewerkt met logistieke partners. Een paar jaar na mijn start met Vrijdag ben ik overgestapt naar CB. Dat bedrijf is uniek in Europa. Het unieke is ook dat het bedrijf in handen is van het vak. Ik zou graag willen dat wij ook eigenaar kunnen worden. Het grote voordeel van CB? Alle boeken liggen in één magazijn, waardoor onze klanten één levering per dag ontvangen met éen factuur en één aanspreekpunt. In plaats van te werken met al te veel magazijnen en evenveel vrachtwagens aan de deur.’

Print on demand

Toen de samenwerking met CB begon, bestonden e-books nog vrijwel niet, vertelt Vanschoonbeek: ‘Vandaag de dag laden we elke titel ook digitaal op bij CB. Zij organiseren dat allemaal. Nog zo’n innovatie: Print on demand (POD). Dat gebruiken we regelmatig voor snelle herdrukken. Een dag later heb je de druk in huis. Laatst moesten we voor vijftien studenten een POD laten maken. Het verschil in kwaliteit is bijna niet te zien. Natuurlijk zijn er extra kosten, maar dat weet je van tevoren.’

Auteurs naar Culemborg

Hij vindt het belangrijk dat iedereen in zijn uitgeverij ook echt begrijpt hoe de distributie in elkaar zit – een essentieel onderdeel van het boekenvak: ‘Zo ben ik een paar jaar geleden met enkele auteurs naar Culemborg gegaan. Het was een eye-opener. Dat zorgt er ook voor dat je begrip voor elkaar hebt als er een keer iets misgaat.’

Online inzichten

‘Ik zie onze sector’, vervolgt Vanschoonbeek, ‘als een vrij stabiele sector. Natuurlijk is er concurrentie van andere vormen van vrijetijdsbesteding. Maar daar kan je ook weer van leren en integreren binnen de eigen uitgeverij. Zo brachten we succesvol een bundeling webcomics “Niet Nu Laura” voor millennials. Ze willen die cartoons toch in boekvorm kopen en niet alleen online bekijken.’

Korte lijnen

Zijn bedrijf wil de komende jaren niet méér titels gaan uitgeven, zijn doel is de verkopen per titel te verhogen. ‘We hebben gelukkig verschillende titels die al jarenlang blijven verkopen, vaste waarden van Vrijdag.’ Wat betreft CB en de toekomst? Ik ben tevreden over de samenwerking, de dienstverlening en de korte lijnen. Natuurlijk kunnen we zaken beter. Hoe kunnen we bijvoorbeeld de retourverwerking nog efficiënter doen. Zo blijft er altijd wat te wensen over.’ En hijzelf en de toekomst? Lachend: ‘Ik kan eigenlijk niks anders, ik zou ook niks anders willen. Het is een prachtig gevarieerd vak.’

Meer klantverhalen