Met slimme logistiek eerder leveren
Eerder leveren bij alle boekverkopers in Nederland is een belangrijk speerpunt voor CB. De boekverkoper kan hiermee zijn service verhogen (bestellingen zijn er eerder) en het inruimen van zijn schappen beter plannen.
KBb en CB hebben onlangs samen een succesvolle pilot Eerder leveren gerealiseerd in Amsterdam met behulp van een master-key oplossing. Het is tijd om deze pilot verder uit te breiden. Daarnaast ontwikkelt CB andere logistieke slimmigheden om steeds eerder en efficiënter te leveren. Met vervoerpartners én door gebruik te maken van de logistieke kennis in het bedrijf. Cees Pronk, operationeel directeur bij CB licht toe.
‘Dagelijks komen wij op zo’n 2500 adressen in Nederland. Iedere dag bepalen we ’s ochtends de beste routes, afhankelijk van de bestellingen die onze klanten hebben gedaan. Als je bedenkt dat zij tot 23:00 uur kunnen bestellen, ons transport 24 uur per dag doorgaat en de eerste vrachtauto die in de winkelstraat levert al om 03:45 u vertrekt, dan weet je dat iedere seconde telt.’ Schetst Cees de dynamiek bij een logistiek bedrijf.
Strategische vervoerspartners
‘Eigenlijk zou je ’s nachts eens moeten komen kijken. De laatste bestellingen worden ingepakt, pallets, rolcontainers en dozen in de juiste volgorde geplaatst en auto’s geladen. Gemiddeld zo’n 250.000 boeken per dag en op piekdagen wel tot 600.000 boeken – een drukte van belang. We laden niet alleen onze eigen vrachtwagens overigens. Steeds vaker werken we met vervoerspartners. Zo’n breed netwerk stelt ons in staat de juiste vervoerder in te zetten voor de juiste klus. Met onze nieuwste partner Audax kunnen we zelfs de levering van tijdschriften en boeken bundelen en is ons vervoersnetwerk voor kleinere leveringen nog steviger geworden. CB is dan juist weer sterk in het vervoer van pallets.’
‘We willen onze klanten niet vermoeien met de details van onze logistieke planning en aanpak,’ zegt Cees. ‘Maar toch… als je ‘onder de motorkap’ van onze logistieke systemen kijkt, zie je een slimme logistieke aanpak. Wij zijn tot in detail in staat om iedere dag de juiste mix aan vervoerspartners in te schakelen. Op die manier bundelen we zendingen, beperken we het aantal transportkilometers en komen we eerder bij onze klanten.’
Hogeschool analyses
‘We hebben daarnaast de beschikking over veel data; levertijden, rijtijden, promenadetijden, gemiddeld bestelgedrag, noem maar op. Daarmee kunnen onze analisten een goed advies geven over de regio’s waarin toegang vanaf 06:00 uur tot boekwinkels substantieel bijdraagt aan de belofte om eerder te leveren aan boekverkopers in Nederland. Inmiddels weten we dat dat met name in stedelijke gebieden zo is. We zullen ons dus richten op deze gebieden. We gaan met klanten daar in gesprek over de mogelijkheden. Voorwaarde is dat we vanaf 06:00 uur aan boekwinkels kunnen leveren.’
Op deze manier sluit CB steeds aan bij de vraag van zijn klanten en de dynamiek van de markt. De samenwerking met KBb in het project Eerder leveren draagt daar heel positief aan bij. ‘Bovendien’ vertelt Cees, ‘is een het goed om te zien dat andere logistieke partijen en leveranciers van bijvoorbeeld planningspakketten en boordcomputers graag kennis nemen van onze slimme, flexibele vervoersaanpak: een voorbeeld van ahead with smart logistics, daar zijn we trots op.’
Uitbreiding pilot Eerder leveren
De pilot in Amsterdam heeft laten zien dat Eerder leveren in ieder geval in een grote stad goed werkt met een master-key oplossing. Andere regio’s (Noord-Holland en binnenkort andere grote steden) worden door KBb en CB benaderd om ook deel te nemen. We rekenen op een brede deelname, alleen dan kunnen we bijna altijd voor 12-en leveren en ervaart de klant van de boekhandel een hoger service level.