“Altijd op zoek naar de klant voor oogstrelende koffietafelboeken ”
Phaidon

Phaidon

Het is mondiaal een van de belangrijke uitgeverijen van koffietafelboeken: Phaidon. Het gerenommeerde Britse bedrijf geeft prachtige boeken uit over kunst, design, fotografie, architectuur en koken. Ook voor de jongste lezers maken ze boeken. Sales en business development manager Tycho Korbee is verantwoordelijk voor de Nederlandse en Vlaamse markt: ‘Maar ook voor het Midden-Oosten, Rusland, India en Oost-Europa. Wat distributie betreft hebben we het hier goed voor elkaar met CB.’

‘Phaidon doet het goed’, benadrukt Korbee, ‘We richten ons nadrukkelijk op het fysieke boek. Met onze geïllustreerde boeken zitten we in een niche op het wereldtoneel. We zien om ons heen dat alles steeds digitaler wordt, maar onze boeken zijn gemaakt voor drukwerk. Bij ons begint het bij relevantie en inhoud maar wij doen er alles aan om boeken in zo mooi mogelijke vorm uit te geven. In Nederland en Vlaanderen hebben we een goede positie en maken we een gezonde groei door.’

Zoek de klant

Of het nu gaat om een monografie over kunstenaar Daan Roosegaarde, een uitgebreid Turks kookboek of een boek met prachtige interieurs, alle uitgaven zijn een lust voor het oog. Korbee: ‘Het is mijn taak om in het veranderende retaillandschap constant op zoek te gaan naar de klant. De traditionele winkels blijven hierin belangrijk, echter moeten we ook daarbuiten kijken naar waar de klant zich begeeft, offline en online. Ook gaan we steeds meer (internationale) samenwerkingsverbanden aan om ‘onze verhalen’ te vertellen en de klant te bereiken. Zo organiseren we regelmatig diners met ‘onze chefs’ bij top restaurants, werken we samen met hotels en organiseren we evenementen met onze partners.

Interieurwinkels

‘Natuurlijk zijn er steeds meer manieren waarop we onze vrijetijd besteden’, licht Korbee toe. ‘Daar moeten we mee concurreren; dat is hard werken. En dat betekent dus ook dat we veel vaker niet traditionele retailkanalen op zoeken. Denk aan een interieurwinkel waar we onze designboeken neerleggen. Die designbewuste consument komt mogelijk helemaal niet in een boekwinkel, maar wil wel graag zo’n opvallend boek neerleggen in zijn interieur.’

Ontzettend eenvoudig

‘We hebben zo’n 350 actieve titels op voorraad liggen bij CB. Een jaar of vier geleden zijn we overgestapt van een andere distributiepartners en met CB in zee gegaan. Het werkt goed; de meeste boekenretailers werken samen met CB en hebben daardoor onze boeken snel in huis.

De belangrijkste Phaidon-uitgave dit voorjaar is ‘Interiors, The Greatest Rooms of the Century’. Een boek met de mooiste en meest invloedrijkste interieurs ter wereld, ontworpen door mensen als Versace, Chanel, Madonna en Jacqueline Kennedy. ‘Dat is een prachtig boek waar veel van wordt verwacht.’

Vijf weken wachten

‘Ik stond er nooit zo bij stil’, vervolgt Korbee. ‘maar we hebben het in Nederland met CB goed geregeld. Als je bijvoorbeeld kijkt naar andere landen waar ik werk, zoals Rusland. Daar kan het via allerlei schakels wel zo’n vijf weken duren voor een boek ter plaatse is. Dat vereist nogal wat planning. Dan is het een enorme luxe als hier een boek binnen een dag wordt bezorgd.’ 

Meer klantverhalen