Philippe Robbers
1 week geleden, door Philippe Robbers
media

De verschijningsdatum van uw boek, klopt die nog?

Een paar weken geleden bestelde ik een boek voor mijn neefje; de volgende uitgave in zijn favoriete serie. Ik bestelde ruim op tijd voor zijn verjaardag en de boekverkoper vertelde me dat ik het boek op tijd zou ontvangen. Maar het boek kwam niet, niet op tijd althans. Het was opeens ‘niet verschenen’. Jammer voor mijn neefje, die met zijn op afstand bestuurbare auto uiteindelijk ook heel blij was.

Deze situatie komt vaker voor. Iedere dag verstrijken tientallen ‘verschijningsdata’ zonder dat het boek verschenen is. In 2019 is van ruim 35% van de nieuwe titels de verschijningsdatum een of meerdere keren verstreken, zonder dat het boek er was.

Dit leidt niet alleen tot ontevreden klanten, maar ook tot omzetderving. Consumenten nemen op een bepaald moment hun toevlucht tot een ander boek. Of schaffen iets heel anders aan om cadeau te doen. Gelukkig kunt u wat doen. Pas de verschijningsdatum van uw boek aan zodra u weet dat de datum niet gehaald wordt. Of de auteur nu wat langer nodig heeft, of dat het productieproces meer tijd vergt… pas de datum aan. U maakt de boekverkopers en hun klanten blij.

Verschijningsdatum in CB Online

U heeft onderstaande melding misschien wel eens in het scherm assortiment gezien in CB Online.

Klik op de regel, pas de datum aan en u bent klaar. Wij zorgen dat alle boekverkopers de juiste (aangepaste) datum ontvangen. Zij kunnen op hun beurt hun klanten juist informeren.

Philippe Robbers

Philippe Robbers

Sales- & accountmanager


Philippe werkte lang bij uitgevers en is bij CB al een aantal jaar werkzaam als sales- & accountmanager.