Anne Rasmussen
6 maanden geleden, door Anne Rasmussen
media

Retouren of Reclameringen, welk type moet ik gebruiken?

Als boekverkoper heeft u er ongetwijfeld veel mee te maken: retouren aanvragen in CB Online of reclameren over niet of verkeerd ontvangen exemplaren. In CB Online kunt u dit allemaal makkelijk regelen, maar is het wel handig dat u weet welk retourtype u voor welke aanvraag moet gebruiken. Hier vertel ik u graag meer over!

Retouren en reclamaties: wat is het verschil?

Reclamaties betreffen boeken die u niet heeft besteld, maar wel heeft ontvangen, of boeken die beschadigd zijn tijdens het transport. Ook boeken die u wel heeft besteld, maar niet heeft ontvangen moeten gereclameerd worden, de zogenaamde manco’s.

Retouren betreffen de boeken die u na verloop van tijd in overleg met de uitgever retour mag sturen en waar u een credit voor ontvangt, of boeken die u per ongeluk heeft besteld en die u graag terug wilt sturen naar CB ter creditering. Misdrukken en boeken met een productiefout moeten ook retour aangevraagd worden.

Hoe werkt dit in CB Online?

In CB Online vult u bij een retour of reclamatie een retourtype in. Het is van belang dat u dit correct invult voor de juiste verwerking. De kans bestaat namelijk dat u voor een verkeerd retourtype kiest en geen creditnota ontvangt voor het retour gestuurde boek, wat natuurlijk zondes is van het geld.

In onderstaand schema leggen we kort uit welk retourtype u moet gebruiken en wat het gevolg ervan is.

Retouren of Reclameringen, welk type moet ik gebruiken? Retouren of Reclameringen, welk type moet ik gebruiken?

Meer weten?

Heeft u na het lezen van dit blogartikel toch nog vragen over retouren of reclameringen? Ik beantwoord uw vragen graag! Stuur hiervoor een mail naar boekverkoper@cb.nl of neem telefonisch contact op.

Anne Rasmussen

Anne Rasmussen

Sales- en accountmanager

Anne werkt al haar hele leven in het boekenvak, bij boekhandels, uitgevers en nu als accountmanager voor uitgevers bij CB.
Als geen ander weet ze wat belangrijk is voor haar klanten en probeert ze hen te helpen hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen.