Retouren of Reclameringen, welk type moet ik gebruiken?

Als boekverkoper heeft u er ongetwijfeld veel mee te maken: retouren aanvragen in CB Online of reclameren over niet of verkeerd ontvangen exemplaren. In CB Online kunt u dit allemaal makkelijk regelen, maar is het wel handig dat u weet welk retourtype u voor welke aanvraag moet gebruiken. Hier vertel ik u graag meer over!

Retouren en reclamaties: wat is het verschil?

Reclamaties betreffen boeken die u niet heeft besteld, maar wel heeft ontvangen, of boeken die beschadigd zijn tijdens het transport. Ook boeken die u wel heeft besteld, maar niet heeft ontvangen moeten gereclameerd worden, de zogenaamde manco’s.

Retouren betreffen de boeken die u na verloop van tijd in overleg met de uitgever retour mag sturen en waar u een credit voor ontvangt, of boeken die u per ongeluk heeft besteld en die u graag terug wilt sturen naar CB ter creditering. Misdrukken en boeken met een productiefout moeten ook retour aangevraagd worden.

Hoe werkt dit in CB Online?

In CB Online vult u bij een retour of reclamatie een retourtype in. Het is van belang dat u dit correct invult voor de juiste verwerking. De kans bestaat namelijk dat u voor een verkeerd retourtype kiest en geen creditnota ontvangt voor het retour gestuurde boek, wat natuurlijk zondes is van het geld.

In onderstaand schema leggen we kort uit welk retourtype u moet gebruiken en wat het gevolg ervan is.

Retouren of Reclameringen, welk type moet ik gebruiken? Retouren of Reclameringen, welk type moet ik gebruiken?

Meer weten?

Heeft u na het lezen van dit blogartikel toch nog vragen over retouren of reclameringen? Ik beantwoord uw vragen graag! Stuur hiervoor een mail naar boekverkoper@cb.nl of neem telefonisch contact op.