Philippe Robbers
7 maanden geleden, door Philippe Robbers
media

6 praktische tips voor uitgevers

Tijdens gesprekken met uitgevers komt vaak de vraag voorbij of ik nog tips voor ze heb. Dat kan gaan om het verlagen van kosten, het beter vindbaar maken van titels of simpelweg het verkopen van meer boeken of e-books. Daarom hier een aantal praktische tips op een rij.

1. Houd de voorraad in de gaten

Houd als uitgever voorraden en omloopsnelheid van titels scherp in de gaten. Hoewel we met alle plezier de boeken tot in lengte van dagen  bewaren, is het wel zonde van het geld. Kijk daarom naar het aantal dagen voorraad, dit geeft een goede indruk van de verhouding afzet / voorraad en de omloopsnelheid van een boek. Hoe hoger het aantal dagen voorraad, hoe kleiner de afzet is geweest. Doorgaans geldt dat titels met meer dan 360 dagen voorraad per maand vaak meer kosten dan ze opleveren. Deze titels komen – economisch gezien – vooral in aanmerking om te verramsjen of te vernietigen.

Natuurlijk gaan we hier voorbij aan argumenten als visie van de auteur en aanstaande verkoopacties. Die afweging kunt u als uitgever het beste maken. 

2. Denk na over uw retouren

Veel uitgevers laten titels die retour komen splitsen. Is de titel winkelfris dan gaat hij weer op voorraad, niet winkelfrisse retouren worden doorgaans vernietigd.  Dit is een begrijpelijke keuze, maar financieel gezien niet altijd niet de  gunstigste. Niet alleen kost splitsen van retouren meer dan vernietigen of ongesorteerd verwerken, over het algemeen is het zo dat 70 tot 80% van de retourgenomen exemplaren nooit een tweede maal CB verlaat. Uiteindelijk vernietigt u de exemplaren alsnog zelf. Zo geeft u er dan tweemaal geld aan uit. Zowel bij het splitsen als bij het opruimen.

In veel gevallen is het per saldo stukken voordeliger om retouren direct te laten vernietigen. De keus is natuurlijk aan u. 

3. Zet afspraken in CB Online

Voer margeafspraken met boekverkopers op in CB Online. Zo kan de boekverkoper ook buiten kantooruren bestellingen plaatsen én hebben zij de boeken sneller in huis.  

Een order die op dinsdag aan een verkoopafdeling of vertegenwoordiger is doorgegeven, wordt pas donderdag geleverd aangezien de order op woensdag pas wordt ingepakt. Terwijl boeken die boekverkopers direct bestellen bij CB via 24 uur op woensdagmorgen al worden bezorgd. 

4. Goede metadata zorgt voor betere vindbaarheid

Goede metadata zorgt voor betere vindbaarheid en dus voor meer afzet en omzet. Zorg dus dat de metadata van titels op orde is. Niet alleen het beroemde plaatje bij een praatje, maar ook correcte en consistente spelling van auteurs- en reeksnamen, een goede flaptekst, NUR en BISAC-codes die kloppen, inkijkpagina’s enzovoorts. 

We onderzochten dit bij titels van minstens 18 maanden oud. Goede metadata zorgde voor een stijging in afzet tot wel 6 procent!

5. Zorg dat titels altijd leverbaar zijn

De schrik van veel uitgevers; onverwachte (media-)aandacht voor een titel en te weinig voorraad bij CB. Maak daarom titels beschikbaar voor Print on demand en print in no time een paar honderd exemplaren.

Zo blijft een titel leverbaar en hoeven boekwinkels geen ‘nee’ te verkopen. 

6. Geef minder geld uit aan retouren

Als we het dan toch over onnodige kosten hebben, is het heen-en-weer sturen van boeken ook een mooie. Als een titel niet meer loopt en je stemt in met de retouraanvraag van de boekverkoper, laat de boekverkoper de retouren dan zelf opruimen. 

Dit kan door gebruik te maken van het zogenaamde vertrouwensretour. Als uitgever crediteer je de retouren wel, maar de winkel ruimt zelf op of vernietigt de exemplaren. Zo heeft u als uitgever geen kosten voor het retourneren. 

Philippe Robbers

Philippe Robbers

Sales- & accountmanager

Philippe werkte lang bij uitgevers en is bij CB al een aantal jaar werkzaam als sales- & accountmanager.