Samen duurzaam: wat we gaan doen
Er is nog veel winst te behalen in het terugbrengen van onze 'footprint'. Waar het kan maken we groene keuzes, zoals in de 'last mile' en in onze warehouses. Lees hieronder meer over een aantal van onze groene toekomstplannen.
Groene 'last mile'
CB wil CO2- en fijnstofuitstoot in de ‘last mile’ van al zijn leveringen in de Benelux verder reduceren. Hiervoor maakt CB maakt gebruik onder andere gebruik van duurzamere brandstoffen en elektrisch vervoer (elektrische bus en bakfiets). Daarnaast werken we samen met partners die niet anders doen dan CO2-neutraal leveren in de binnensteden, zoals Lessgo, Groene Rijders, City Hub, Stedendriehoek Zutphen en Velocity. PostNL, onze partner in internetbestellingen, levert vanaf 2030 volledig CO2-neutraal in de last mile.
Minder verpakking, duurzamere verpakking
Continu maken we, samen met onze klanten, stappen in de reductie van verpakkingsmateriaal en de inzet van milieuvriendelijker verpakkingsmateriaal. Zo gebruiken we steeds meer bruin (ongebleekt) karton en bruin tape (in plaats van plastic) en recyclen we het materiaal waar stickers op zitten. Dit laatste gaat om ongeveer 15000 kilogram ‘backing materiaal’ dat anders bij het restafval terecht zou komen
In de komende periode gaan maken we een keuze voor nieuwe machines voor internetbestellingen die de verpakking strak om het product ‘wrappen’. Zo vervoeren we minder lucht, gebruiken we minder materiaal en is er minder kans op beschadiging. Daarnaast zetten we mooie stappen met onze Healthcare klanten om het opvulmateriaal in zendingen zo veel mogelijk terug te dringen.
Energiebesparing in onze warehouses
Operational Equipement Effectiveness (OEE); het heeft de aandacht in onze warehouses en draait om het zo effectief en efficiënt inzetten van onze machines. Daarbij kijken we uiteraard ook naar de energie die nodig is om onze productie te realiseren. Daarna kunnen we stappen zetten in inzet en bijstellen van machines en inkoop op dit gebied. Het besparingspotentieel willen we dit jaar helder hebben.
Terugbrengen aantal retouren
Retouren zijn ‘a fact of life’ voor een logistiek dienstverlener. In de sector Media is echter nog veel winst te behalen. Van de 2,8 miljoen boeken die wij per jaar van retailers retour ontvangen gaan er slechts 1 miljoen terug de verkoop in. We hebben dus te maken met 1,8 miljoen retouren die uiteindelijk gerecyceld worden. Onze partner Renewi doet dit op de meest duurzame manier en zet 95% van het papier en karton om in nieuwe grondstof en groene energie. Toch is het vele malen duurzamer de retourstroom terug te brengen. De milieu-impact van 1000 boeken staat gelijk aan ruim een ton CO2-uitstoot en 2 tot 13 liter water per A4 afhankelijk van de papiersoort.
Het terugbrengen van de retourstromen is een ketenverantwoordelijkheid; van uitgever tot boekverkoper. Natuurlijk helpt CB, onder andere door met data meer inzicht te geven in mogelijke besparing en met Print on demand boeken altijd leverbaar te houden zonder dat er (onnodig) grote oplages gemaakt hoeven te worden. Wij gaan graag het gesprek met onze klanten en leveranciers.
En natuurlijk…
Ontwikkelen we ons leasewagenpark verder naar elektrisch, blijven we de ontwikkelingen volgen op het gebied van duurzamer papier en lijm voor boekproductie en gaan we voor inkoop van groene energie.
Hierboven staat wat we gaan doen op het gebied van duurzaamheid. Lees hier wat we al hebben gedaan.