Samen duurzaam: wat wij gaan doen
Er valt nog veel te winnen in het verkleinen van onze "voetafdruk". Waar wij kunnen, maken wij groene keuzes. Lees hieronder meer over enkele van onze groene toekomstplannen.
Er valt nog veel te winnen in het verkleinen van onze "voetafdruk". Waar wij kunnen, maken wij groene keuzes. Lees hieronder meer over enkele van onze groene toekomstplannen.
Vanaf 2024 rapporteert CB volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Ook helpen wij onze klanten bij het helder maken van de milieu-impact van onze dienstverlening. Wij maken de impact van warehousing, vervoer en verpakkingsmateriaal inzichtelijk. Onze klanten kunnen deze inzichten meenemen in hun eigen CSRD-aanpak.
Continu maken wij, samen met onze klanten, stappen in de reductie van verpakkingsmateriaal en de inzet van milieuvriendelijker verpakkingsmateriaal. Zo gebruiken wij steeds meer bruin (ongebleekt) karton en bruin tape (in plaats van plastic) en recyclen wij het materiaal waar stickers op zitten. Dit laatste gaat om ongeveer 15.000 kilogram ‘backing materiaal’ dat anders bij het restafval terecht zou komen.
In de komende periode maken wij een keuze voor nieuwe machines voor internetbestellingen die de verpakking strak om het product ‘wrappen’. Zo vervoeren wij minder lucht, gebruiken wij minder materiaal en is er minder kans op beschadiging. Daarnaast zetten wij mooie stappen met onze Healthcare klanten om het opvulmateriaal in zendingen zo veel mogelijk terug te dringen.
Operational Equipement Effectiveness (OEE); het heeft de aandacht in onze warehouses en draait om het zo effectief en efficiënt inzetten van onze machines. Daarbij kijken wij uiteraard ook naar de energie die nodig is om onze productie te realiseren. Daarna kunnen wij stappen zetten in inzet en bijstellen van machines en inkoop op dit gebied. Het besparingspotentieel willen wij dit jaar helder hebben.
Retouren zijn ‘a fact of life’ voor een logistiek dienstverlener. In de sector Media is echter nog veel winst te behalen. Van de 2,8 miljoen boeken die wij per jaar van retailers retour ontvangen gaan er slechts 1 miljoen terug de verkoop in. Wij hebben dus te maken met 1,8 miljoen retouren die uiteindelijk gerecyceld worden. Onze partner Renewi doet dit op de meest duurzame manier en zet 95% van het papier en karton om in nieuwe grondstof en groene energie. Toch is het vele malen duurzamer de retourstroom terug te brengen. De milieu-impact van 1.000 boeken staat gelijk aan ruim een ton CO2-uitstoot en 2 tot 13 liter water per A4, afhankelijk van de papiersoort.
Het terugbrengen van de retourstromen is een ketenverantwoordelijkheid; van uitgever tot boekverkoper. Natuurlijk helpt CB, onder andere door met data meer inzicht te geven in mogelijke besparing en met Print on demand boeken altijd leverbaar te houden zonder dat er (onnodig) grote oplages gemaakt hoeven te worden. Wij gaan graag het gesprek met onze klanten en leveranciers.
Ontwikkelen we ons leasewagenpark verder naar elektrisch, blijven wij de ontwikkelingen volgen op het gebied van duurzamer papier en lijm voor boekproductie en gaan wij voor inkoop van groene energie.
Hierboven staat wat wij gaan doen op het gebied van duurzaamheid. Lees hier wat wij al hebben gedaan.