20 december 2018

CB volgt nieuwe richtlijnen bij extreem weer

In Nederland komt extreem weer steeds vaker voor. Het KNMI geeft dan code geel, oranje of rood af. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met Transport en Logistiek Nederland en Evofenedex als vertegenwoordigers van de sector duidelijke richtlijnen beschreven.

CB hanteert het begrip ‘veiligheid voor alles’ en volgt deze richtlijnen bij extreem weer. Inschattingsvermogen van onze chauffeurs is daarin essentieel. Bij code geel en oranje beslist hij of zij of doorrijden veilig is of niet. De tips en richtlijnen ‘preventie incidenten bij extreem weer’ helpen daarbij. Natuurlijk heeft de chauffeur altijd korte lijnen met de planners zodat klanten direct geïnformeerd kunnen worden over eventuele vertragingen.

Beleid bij code rood

Wanneer het KNMI code rood afgeeft, leggen wij ons verkeer altijd stil in de regio’s waarvoor code rood geldt: veiligheid voor alle weggebruikers, inclusief onze chauffeurs staat voorop. Draaiboeken liggen klaar om ervoor te zorgen dat opgelopen vertraging zo snel mogelijk wordt goedgemaakt.

Een algeheel rijverbod voor (lege) vrachtwagens bij code rood gaat het ministerie en de transportsector te ver omdat code rood meestal niet geldt voor het hele land.