19 april 2023

Jaarcijfers CB: omzet en rendement lager, groei in strategische markten

CB publiceert vandaag zijn jaarcijfers 2022. Het bedrijf realiseerde een omzet van 118 miljoen en een bedrijfsresultaat van 5,3 miljoen. Dit is een daling ten opzichte van 2021.

Bekijk hier het volledige jaarverslag 2022.
CB ontwikkelde in 2022 een nieuw strategisch plan voor zijn dienstverlening in Media en Healthcare. De inzet van nieuwe technologie en vernieuwing van logistieke installaties krijgen veel focus om in beide markten groei en kwaliteit te garanderen. Zo gebruikt CB Artificial Intelligence voor productieplanning en trof het bedrijf voorbereidingen voor de herbouw van een magazijn en de vernieuwing van sorteerinstallaties in 2023.

Linda van Zomeren, CEO van CB: “Inflatie, stijgende kosten en dalende bestellingen hebben een belangrijke impact gehad op ons resultaat. Net als verstoringen in ons productieproces, vooral in het najaar. Aan de andere kant zien wij positieve ontwikkelingen, onder meer in ons werk voor de educatieve sector en in print on demand. We zetten daarnaast belangrijke stappen voor vernieuwing in IT, technologie en vastgoed: essentieel voor een toekomstbestendig CB.”

Focus op duurzaamheid

CB verankert duurzaamheid stapsgewijs in de organisatie. In 2023 behaalde CB de derde Lean & Green star voor CO2-reductie en nam het bedrijf onder meer initiatieven om het aantal pakbonnen te verminderen en nieuwbouwplannen volgens BREEAM-normen te ontwikkelen. Ook is een start gemaakt om de milieu-impact beter inzichtelijk te maken en de duurzaamheidsstrategie met data te onderbouwen.

Sector media: groei in educatieve boek en print on demand

Het aantal algemene boeken dat CB distribueerde is in 2022 met 1% gedaald ten opzichte van 2021. Vooral voor webwinkels daalde de afzet: -18%. De afzet naar de fysieke boekwinkels is met 4% gestegen. Daarmee blijft het boek breed zichtbaar en beschikbaar, ook in de winkelstraat.

In de educatieve sector is CB’s klantportfolio uitgebreid en ook de dienst Print on demand kende groei (+9% ten opzichte van 2021). De afzet van internationale wetenschappelijke boeken voor uitgevers die zowel voorraad houden als werken met Print on demand is gelijk gebleven.

Sector healthcare: platformontwikkeling voor eerstelijnszorg

De focus van CB Healthcare ligt op de verdere ontwikkeling van de platformstrategie. In 2022 zijn daar grote stappen in gezet. Het aantal zorgverleners dat de platforms gebruikt is in 2022 gestegen met circa 220%. Ook het aantal fabrikanten en leveranciers dat is aangesloten op onze platforms is gegroeid (circa 25%). Daarmee is het assortiment van zorgproducten en -diensten een stuk breder geworden.

2023: stabiele performance en vernieuwing

In 2023 wil CB onder meer groeien in de markten van het educatieve boek, het wetenschappelijke boek en het Engelstalige boek. En met CB Healthcare meer zorgverleners en leveranciers binden vanuit de platformstrategie. Tegelijkertijd werkt CB aan het verbeteren van de stabiliteit van de performance en een prestatiesturing in de operatie.

De investeringen die CB het komende jaar doet, zijn gericht op de herbouw van het magazijn aan Erasmusweg 5 in Culemborg en op de vervanging van installaties om verstoringen te voorkomen in de logistieke processen. Ook vervangt CB zijn verouderde expeditiesorter. Op het gebied van vervoer zoekt CB nauwere samenwerking met partners.

Bekijk hier het volledige jaarverslag 2022.