CB nieuwe sponsor Nederlandse Boekhandelsprijs
De Stichting Nederlandse Boekhandelsprijs heeft in CB een nieuwe partner gevonden voor de sponsoring van de Nederlandse Boekhandelsprijs.
CB is zowel voor uitgevers als voor boekhandels de belangrijkste partner op het gebied van distributie en facturatie van boeken en speelt daardoor een centrale rol in het Nederlandse boekenvak.
De Nederlandse Boekhandelsprijs is in 2014 door boekhandelaar Gerda Aukes van Boekhandel Den Boer te Baarn in het leven geroepen om in navolging van vele andere landen – waar de Boekhandelsprijs een fenomeen is – ook in Nederland een grootse erkenning vanuit het boekenvak voor een nog relatief onbekend boek te realiseren.
Ondersteund door een fysieke herinnering voor de auteurs – een beeld van een boek – , een advertentiecampagne en een speciale gebonden en gelimiteerde uitgave van het winnende boek wordt de winnaar geëerd.
Eerdere winnaars - Gerda Blees, Dido Michielsen, Johan Fretz, Murat Isik, Lize Spit, Jaap Robben - zagen hun bekroonde boek steeds de Bestseller 60 bestormen en genereerden veel aandacht met deze prijs.
In november start de campagne om boekverkopers te enthousiasmeren om over hun keuze na te denken. De stemperiode start 1 januari en medio februari zal de winnaar bekend gemaakt worden.
Voor CB, werkzaam in het hart van het boekenvak, is het financieel ondersteunen van de Boekhandelsprijs een logische keuze. Het stimuleert immers het lezen, het vak en de retail. CB en de Stichting Nederlandse Boekhandelsprijs zijn overeengekomen om elkaar in elk geval de aankomende drie edities van de prijs een samenwerking aan te gaan.
De Stichting Nederlandse Boekhandelsprijs dankt Social Enterprise Novamedia (onder meer eigenaar van Boekhandel Scheltema) voor de ruimhartige ondersteuning de afgelopen jaren.