“Voor een virtueel bedrijf heb je de juiste partners nodig.”
Luscii
Home Healthcare Onze klanten Luscii

Hij werd uitgeloot voor de studie medicijnen, maar zonder daadwerkelijk arts te zijn maakt Daan Dohmen het leven van vele patiënten stukken gemakkelijker. Met zijn zelfontwikkelde app Luscii maakt hij de talloze bezoekjes aan dokters en ziekenhuizen overbodig. Door thuismeten kan de cliënt de nodige controles, zoals bijvoorbeeld de bloeddruk, zelf uitvoeren. Als het nodig is kan een cliënt via de app een haarscherp videogesprek voeren met een arts of verpleegkundige. De dienstverlening van CB is volledig in de app geïntegreerd.

Het begon allemaal zo’n 15 jaar geleden op zijn zolderkamertje in Amsterdam. Een idee om ouderen en patiënten zolang mogelijk zelfstandig te laten blijven met behulp van technologie. Daan: “Het was 2004 en er waren nog geen iPads of iPhones. Iedereen verklaarde me voor gek dat ik dacht dat ouderen techniek zouden gaan gebruiken voor hun zorg.” Hij richtte het bedrijf FocusCura op dat nu dagelijks ruim 130.000 zorgvragers bedient met allerlei slimme hulpmiddelen. Daan merkte dat een deel van zijn cliënten veel tijd kwijt was met doktersbezoeken. Controles die veel tijd en energie kosten. Onnodig als ze thuis hun metingen van vitale waarden zouden doen en consultaties op afstand kunnen plaatsvinden. Zo is de app Luscii ontstaan. “De naam is een eerbetoon aan Florence Nightingale, die op een geheel nieuwe wijze naar de monitoring van patiënten keek. De app wordt nu in bijna de helft van alle ziekenhuizen in Nederland gebruikt, maar ook al in Denemarken, Zweden en Engeland.”

Een nieuwe organisatievorm

“Bij de start van mijn bedrijf wilde ik samen met mijn co-founders Joris, Erik en Ronald iets heel nieuws opzetten met een non-hiërarchische organisatievorm. Om nieuw talent aan me te binden. Een zogenaamd ‘holocratisch’ systeem, waarbij je probeert veel meer de kracht van mensen te benutten om zichzelf te organiseren. En dat werkt! We hebben inmiddels mensen uit 12 verschillende landen bij ons werken. Mijn rol - ik heb verschillende rollen- is dat ik de CEO ben naar buiten toe, daarnaast geef ik leiding aan de ‘facultii of medicine’ en ik speel een rol in de marketing.

Partnerschap met CB

Luscii groeit heel hard, maar wil vooral een virtueel bedrijf zijn zodat we snel kunnen opschalen en dat betekent dat we veel met partners werken. CB kwam vanaf het begin al in beeld. Daan: “CB doet het hele fulfilment in de landen waar Luscii actief is. Nu is dat vooral in Nederland, waar we gestart zijn. Binnen de 24 uur dat een patiënt is aangemeld, dat een arts de app ‘voorschrijft’, zorgt Luscii voor het startpakket en dat levert CB. Soms moet een patiënt een bloeddrukmeter hebben, een weegschaal, en dat ligt allemaal op voorraad bij CB. Een van de redenen dat we voor CB hebben gekozen is dat we het hele bestelsysteem van CB technisch volledig konden integreren in de app. Dus als een dokter een patiënt aanmeldt met de Luscii knop in hun eigen elektronisch patiëntendossier, gaat alles verder automatisch. De app wordt ingericht, de patiënt krijgt een bericht hoe hij aan de gang kan en vervolgens krijgt CB bericht wat er bezorgd moet worden.”

Koude technologie voor warme zorg

In 2021 is er een tekort van 125.000 verpleegkundigen. Daarom is dit de toekomst, zodat de juiste zorg er op het juiste moment is. “Het is een mooi avontuur om deze nieuwe vorm van zorg in het hele systeem geïntegreerd krijgen. Een tweede uitdaging is dat het gaat om een markt in ontwikkeling. We doen het stapje voor stapje, beginnen klein. Met CB en partners die het aankunnen technisch samen te groeien. Nog een reden voor de samenwerking met CB is dat in deze wereld alles rondom privacy en security erg gevoelig ligt. Daarom gingen we voor een naam met een proven trackrecord op dat gebied.”

Meer klantverhalen