Slim omgaan met retouren: steeds meer uitgevers kiezen voor vernietiging als standaard

Of een titel nu een verkooptopper is of na korte tijd alweer verdwijnt – retouren horen er soms bij. Voor uitgevers blijft het een zure appel: retouren kosten niet alleen omzet, maar ook euro’s voor verwerking en opslag.
Je betaalt voor de verwerking, ongeacht de gekozen verwerkingswijze. En besluit je om winkelfrisse exemplaren weer op voorraad te leggen? Dan komen daar ook nog maandelijkse opslagkosten bij.
Wat veel uitgevers zich niet realiseren: van de retouren die opnieuw in voorraad worden genomen, wordt uiteindelijk slechts zo’n 30% opnieuw uitgeleverd. Met andere woorden: 70% blijft liggen – vaak totdat alsnog wordt besloten ze te laten vernietigen. En al die tijd lopen de opslagkosten door.
Vernietigen van retouren in CB Online
Steeds meer uitgevers kiezen er daarom voor om in het retourenscherm van CB Online de standaardverwerkingswijze op ‘vernietigen’ te zetten. Niet omdat vernietigen per se altijd de beste optie is, maar wél om bewustere keuzes te maken. Je wordt zo als uitgever even stilgezet bij elke retour: wil ik deze echt opnieuw opslaan, of is vernietigen efficiënter?
Doe je niets en laat je de verwerkingswijze op vernietigen staan? Dan bespaar je per retourregel €2,10 en per exemplaar €0,14 ten opzichte van de optie ‘Splitsen’. En je voorkomt de onnodige opslagkosten.
Even rekenen: bij 30 retourregels van 4 exemplaren bespaar je al snel €63,-.
Wil je in jouw retourenscherm ook ‘vernietigen’ als standaard instellen? Stuur dan een e-mail naar je accountgroep, met je relatienummer en het verzoek om de standaardverwerkingswijze voor retouren aan te passen naar ‘vernietiging’.