“Print on demand houdt boeken levend zonder dat je geld vastzet in voorraad”

Arjen van Trigt (KokBoekencentrum) over de slimme balans tussen voorraad en vraag
Uitgeverij KokBoekencentrum is de grootste religieuze uitgeverij van Nederland. Hun boeken zijn stevig geworteld in de christelijke markt en vinden lezers in alle hoeken van het land.
Arjen van Trigt is er uitgever van non-fictie, jeugd- en kinderboeken. “Wij brengen boeken die vaak een lange adem hebben,” vertelt hij. “Sommige titels blijven jarenlang rustig doorverkopen. Niet in grote aantallen, maar wel gestaag. Juist die boeken lenen zich uitstekend voor Print on demand (POD).”
Geen dozen op de plank
“Als uitgever droom je natuurlijk van hoge oplages,” zegt Arjen met een glimlach. “Het voelt efficiënter: de stukprijs is laag en je hebt in één keer alles geregeld. Maar de realiteit is dat je niet van elk boek die hoge oplage verkoopt. En dan zit je met dozen op de plank die geld kosten.”
Daarom start hij tegenwoordig vaak met een lagere oplage. Waar hij eerst 1.000 exemplaren liet drukken, laat hij er nu 500 printen, via een zogenaamde short print run. "De praktijk is dat sommige titels dan snel weg zijn, maar ook weer snel bij geprint kunnen worden, en dat ik bij andere titels blij ben dat ik met 500 gestart ben", licht Arjen toe.
Een duwtje in de rug
Die omslag kwam niet vanzelf. “Eerlijk gezegd hadden we Print on demand niet uit onszelf zo snel opgepakt,” vertelt Arjen. “Hubert van CB wees ons erop. Hij liet zien dat we van sommige titels structureel te veel voorraad hadden. Dat was een eyeopener."
Sindsdien kijkt KokBoekencentrum scherper. “Het mooie is dat CB meedenkt. Als er bijvoorbeeld ineens een bestelling binnenkomt van zestig exemplaren, krijgen we automatisch een seintje: willen jullie dit tijdelijk op voorraad nemen? Zo kunnen we flexibel inspelen op de vraag.”
Kwaliteit is echt beter geworden
Over de technische kant was Arjen aanvankelijk kritisch. “In het begin viel de kwaliteit soms tegen. Omslagen die verkleurden of kleuren die afweken, dat wil je niet.”
Maar inmiddels is dat verleden tijd: “De printers zijn enorm verbeterd, en ook de bindtechniek is veel steviger geworden. Voor zwart-wit boeken is het verschil met offset, ook met een geoefend oog, eigenlijk nauwelijks nog te zien.”
Onvoorspelbare pieken
Bij bepaalde uitgaven is POD zelfs onmisbaar geworden. “We geven veel materialen uit voor kerken,” legt Arjen uit. “Soms verkoopt een boekje twee jaar lang amper, en ineens wil een kerk er tweehonderd. Met print on demand kun je die pieken moeiteloos opvangen, zonder dat je jaren van tevoren voorraad hoeft aan te leggen.”
Gezond fonds, tevreden lezers
Wat hem vooral aanspreekt, is dat Print on demand bijdraagt aan een gezond fonds. “Dankzij POD, en dan bedoel ik vooral single-copy*, blijft je backlist beschikbaar, zonder dat je financieel risico loopt. En lezers kunnen altijd aan het boek komen. Het is win-win.”
Zijn advies aan collega-uitgevers? “Print on demand is geen vervanging van offset, maar een mooie aanvulling. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar die titels die nog net een beetje verkopen, of waarvan succes minder zeker is, daar liggen kansen. POD is niet voor elk boek, maar wél voor veel meer boeken dan je denkt.”
Meer inzicht in jouw mogelijke winst met Print on demand? Check cb.nl/winst of neem contact met ons op via i.pod@cb.nl.
*Met single copy maken we je boek pas als het wordt besteld.