Nieuwe sorteerinstallatie voor dozen en pallets bijna 'live'
We krijgen een nieuwe sorteerinstallatie om snel en effectief pakketten en pallets te sorteren.
Op zo'n manier dat onze vervoerspartners ze gemakkelijk kunnen bezorgen. Gesorteerd per klant, per postcodegebied, per route.
In onze groepagehal verrijst een indrukwekkende hoeveelheid staal met rollerbanden, wrapmachines en acht werkstations. Met onder de motorkap intelligente technologie en software. Op 10 april willen we live. Op dit moment zitten we in de testfase en trainen we de collega's die met de nieuwe sorteerinstallatie gaan werken. De sorteerinstallatie zetten we in voor 'B2B'-leveringen: van CB naar boekverkopers.
Waarom een nieuwe sorteerinstallatie?
Voor een stabielere performance. Want de huidige installatie komt uit 2006 en het onderhoud ervan wordt steeds moeilijker. De leverancier stopt met het ondersteunen van de installatie en er zijn nauwelijks reserveonderdelen meer beschikbaar. En bij de huidige installatie komt veel tilwerk kijken; ergonomisch kan dat een stuk beter.
De nieuwe installatie neemt bovendien minder vloeroppervlakte in beslag. Zo komt er ruimte vrij voor een nog te bouwen sorteerinstallatie voor kleine pakketten voor webshopklanten (B2C). Een ander voordeel van de nieuwe sorteerinstallatie is dat hij een stuk minder energie verbruikt dan de huidige.
Interessante specs
- Zo'n 1900 dozen per uur komen aan bij deze sorteerinstallatie. Deze dozen komen uit verschillende magazijnen van CB.
- Er zijn 8 palletiseerstations (hier worden de dozen (gesorteerd door de installatie!) op pallets geduwd. Ongeveer 25 dozen per pallet. 10 pallets per station per uur. Dus zo'n 2000 dozen per uur.
- Pallets voor één klant krijgen een seal: onze 'seal wrapper' doet er 80 per uur. Daarnaast hebben we seal apparaten op de vloer (vooral handig voor pallets waar op het laatste moment toch nog een doos bij komt).
- Via onze laad- en losdocks gaan de pakketten naar onze vervoerspartners Tielbeke, ID Logistics, PostNL en partners voor buitenlandse bezorging.
Weinig verandering voor klanten
Voor klanten verandert er niet veel. Het gaat om een interne verandering die geen impact heeft op onze dienstverlening. Het is altijd mogelijk dat in de eerste periode wat kinderziektes de dienstverlening verstoren. Daarom testen we van tevoren uitvoerig én hebben we een ‘plan B’ om toch alle zendingen in de nacht mee te geven aan onze vervoerspartners. In het geval van extreme drukte kunnen we terugvallen op extra maatregelen zoals extra bezorging of eerder bestellen voor levering de volgende dag