Moderne technologie voor een betrouwbaar magazijn

Jelle Boute en Bert Snijders over de revisie van onze kranen
In ons 32 meter hoge hoogbouwmagazijn werken vijf gigantische kranen dag en nacht om boeken efficiënt op te slaan en te ‘picken’. Maar technologie veroudert, en onderhoud wordt steeds lastiger als cruciale onderdelen niet meer leverbaar zijn. Daarom hebben we besloten tot een grondige revisie. Jelle Boute en Bert Snijders van CB vertellen meer.
Bert: "De directe aanleiding voor dit project is dat de frequentieregelaars van de kranen niet langer leverbaar zijn. Natuurlijk kunnen we nog repareren, maar dat is op lange termijn geen houdbare oplossing. Bovendien willen we de betrouwbaarheid van ons magazijn zo hoog mogelijk houden. Vorig jaar stond een van de kranen een tijdje stil en dat had een flinke impact op onze leverbetrouwbaarheid. Deze kranen draaien al sinds 1984 en hoewel hun mast en onderstel nog prima is, is de besturingstechniek verouderd."
Jelle: "We hebben een uitgebreide analyse laten doen en daaruit bleek dat met een grote revisie de kranen nog zeker 15 tot 20 jaar meekunnen. Dus stonden we voor een keuze: investeren in compleet nieuwe kranen of moderniseren. We kozen voor modernisering, wat betekent dat we én de software volledig vernieuwen én delen van de hardware aanpassen."
Wat houdt de revisie in?
Jelle: "Het project bestaat uit drie hoofdfasen. De eerste is de voorbereiding en het ontwerp. We werken hiervoor samen met VTS, onze nieuwe leverancier, om een compleet nieuw besturingssysteem te ontwikkelen. Dat omvat zowel de motoren en bijbehorende ombouw als de software."
Bert: "Daarna volgt de bouw en implementatie. Dat betekent het programmeren en testen van de besturing, zowel per kraan als de overkoepelende aansturing en de koppeling met ons Warehouse Management System (WMS). Ook pakken we andere zaken aan, zoals het bouwen van nieuwe kasten rond de motoren, het repareren van haarscheurtjes in het staal en het slijpen van de looprail."
Jelle: "En dan komt de livegang en optimalisatie. We starten met de middelste kraan, die ongeveer zeven weken buiten gebruik is. De implementatie van de andere vier zal sneller gaan."
Minimale hinder voor onze klanten
Jelle: "Een van onze grootste aandachtspunten is dat onze klanten zo min mogelijk merken van deze revisie. Daarom doen we dat één voor één. Voor de zomervakantie vervangen we de eerste kraan en in het drukke najaar voeren we geen verdere ingrepen door. Vanaf januari 2026 gaan we verder met de overige vier kranen."
Bert: "We nemen ook maatregelen om ervoor te zorgen dat bestellingen gewoon doorgaan. De voorraad uit de getroffen gangen wordt tijdelijk elders opgeslagen, zodat onze leveringen niet stilvallen."
Innovatie en extra functies
Bert: "Naast de noodzakelijke revisie grijpen we deze kans aan om nieuwe functionaliteiten toe te voegen. Zo introduceren we een systeem dat voorkomt dat pallets op een bezette locatie worden geplaatst. Daarnaast controleren sensoren continu of de wielen van de kraan goed lopen, wat helpt om schade en storingen te voorkomen."
Een zichtbaar en impactvol project
Bert: "Dit is een groot project met veel impact en het is heel zichtbaar. We begrijpen dat mensen er graag meer van willen weten.”
Jelle: “We houden onze klanten en partners op de hoogte en zorgen voor een soepele overgang. Heb je vragen over dit project? Neem gerust contact op met je accountmanager."