4 mei 2017

Jaarcijfers CB 2016

Omzetgroei, productiviteitsontwikkeling en nieuwe opdrachtgevers

Boekenmarkt groeit licht

Vandaag publiceert CB zijn jaarcijfers en bestuursverslag over 2016. Een jaar waarin het bedrijf in zijn drie kernmarkten (Media, Healthcare en Fashion) goede ontwikkelingen heeft doorgemaakt en zijn gezonde bedrijfsvoering wist voort te zetten: de netto omzet over 2016 bedraagt € 115,5 miljoen, het netto resultaat € 4,3 miljoen.

Lees hier het online jaarverslag.

Hans Willem Cortenraad, Algemeen directeur: ‘Operationeel heeft CB zich verder versterkt en financieel sluiten de resultaten aan bij onze verwachtingen.’

De boekensector liet in 2016 een lichte groei zien. CB realiseerde groei in onder meer e-commerce logistiek, print on demand, informatiediensten en e-bookuitleningen. Ook blijft CB sturen op de verbetering van bedrijfsprocessen. Cortenraad: ‘De productiviteitsontwikkeling die we de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, was mede aanleiding om de tarieven voor uitgevers en boekverkopers per 2016 structureel te verlagen.’

In de zorgsector laat CB een positieve omzetontwikkeling zien. Belangrijke mijlpalen in 2016 zijn onder meer het eerste contract met een zorgverzekeraar, een gestage groei van opdrachtgevers en de ontwikkeling van het label Hulpmiddelbezorgd.nl voor levering van zorghulpmiddelen bij patiënten thuis.

In 2016 groeide CB’s omzet in de fashion-activiteiten. Cortenraad: ‘Het is het ons gelukt een professionaliseringslag te maken. Door het faillissement van twee grote klanten en de grillige markt vallen de resultaten in deze markt echter tegen.’

2017: blijven investeren in de toekomst

Om zijn klanten goed te blijven faciliteren, bouwt CB zijn dienstverlening verder uit. Zo verkent CB samen met Printforce een verdere integratie van print en logistiek waardoor de time to market van boeken sterk kan worden verkort. Daarnaast ontwikkelt CB in 2017 voor zijn klanten onder meer zondagproductie, het opschuiven van de besteltijd van 23.00 uur naar 23.59 en een nieuwe e-bookapp.

Cortenraad: ‘In de komende jaren blijven we investeren in de verbetering van bedrijfsprocessen, het verkorten van levertijden, het ontsluiten van business informatie en het efficiënter inrichten van de logistieke operatie. In 2017 gaan we ons dienstenportfolio verder verbreden en bouwen we de samenwerking met partners uit. Zodat we als regisseur van de supply chain onze klanten nog verder kunnen ontzorgen.’

Lees hier het online jaarverslag.