18 april 2019

Jaarcijfers CB: gezond rendement en groei

CB kijkt terug op een goed jaar met een winst van ruim 11 miljoen (EBIT) en een omzet van ruim 90 miljoen. In het oog springende ontwikkelingen zijn integratie van print- en logistieke processen met Printforce en de groei van logistieke activiteiten.

Ontwikkeling aanbod voor sector Media

Als warehousing- en distributiepartner voor uitgeverijen, boekhandels en online aanbieders van boeken heeft CB zijn dienstverlening in 2018 verder uitgebouwd met als belangrijkste speerpunten Print on demand, duurzame logistiek en de ontwikkeling van het dienstenaanbod. In 2017 verwierf CB 50% van de aandelen in digitaal printbedrijf Printforce dat in 2018 verhuisde naar CB’s distributielocatie in Culemborg, waar een state-of-the-art printpark tot stand is gebracht.

Groei in Healthcare

In 2018 heeft CB de opslag- en distributie-activiteiten van medische hulpmiddelen verder uitgebouwd. De omzet van CB’s B.V. Hulpmiddelbezorgd.nl is ruim verdubbeld. De klanttevredenheid bleef op een hoog peil. De logistieke activiteiten voor leveranciers van zorgproducten zijn in 2018 eveneens gegroeid.

Duurzaamheid

De transport- en logistieke sector heeft een belangrijke rol in het behalen van de (inter)nationale klimaatdoelstellingen. Als logistiek partner voor de media- en zorgmiddelenmarkt heeft ook CB ambitieuze milieudoelstellingen: 40% minder CO2- en 80% minder fijnstofuitstoot in 2020. Ook in 2018 is flinke reductie behaald door onder meer slimme samenwerking met vervoerspartners en de aanschaf van een LNG-truck.

Meerjarenplan

Periodiek maakt CB een meerjarenplan. Vanuit een doorkijk naar 2030 heeft het bedrijf zijn strategie uitgezet voor de periode 2018-2022. In de mediasector volgt CB de belangrijkste trends. Met de nieuwe printfabriek in Culemborg speelt het bedrijf in op de vraag van klanten naar snellere productie- en levertijden, een hogere kwaliteit en meer internationale boeken via Print on demand (POD). Om groei te faciliteren, investeert CB in de bouw van een nieuw magazijn in Culemborg waarvan de deuren naar verwachting eind 2020 open gaan. Daarnaast wil CB groeien in zowel het algemene als het educatieve en wetenschappelijke boek met nationale en internationale titels. Naast de activiteiten in Nederland bouwt de onderneming de dienstverlening in België verder uit en wil het bedrijf steeds meer non-books distribueren naar de boekverkopers, zodat zij hun assortiment kunnen verbreden met het gemak van één dienstverlener.

De zorg is een groeimarkt: we worden allemaal ouder en hebben steeds meer zorg­producten nodig, die bij voorkeur aan huis worden geleverd. Om de zorg betaalbaar te houden, moeten de kosten omlaag. Een slimmere inrichting van de keten van fabrikanten, zorgverzekeraars, zorgverleners en patiënten kan hieraan een belang­rijke bijdrage leveren. Dit biedt kansen voor CB om te groeien.

De voortschrijdende digitalisering schept zowel in de boeken- als de zorgmarkt kansen om kosten te besparen en de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Digitalisering zit CB in de genen: van de automatisering in de logistiek, digitale facturen en pakbonnen tot track & trace-systemen, analysedashboards, e-book platforms en meer.

Bekijk het jaarverslag op www.cb.nl/jaarverslag2018.