24 januari 2018

Studenten inspireren CB met data science

Data science: als organisatie kun je er tegenwoordig bijna niet omheen. Maar wat kan data science voor CB betekenen? Die vraag legden we voor aan 35 studenten van de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) in Den Bosch. De afgelopen maanden analyseerden zij data van CB en bedachten zelf manieren om data science toe te passen. De beste drie ideeën werden gepresenteerd tijdens de IT-inspiratiesessie op 23 januari 2018.

Wat is data science?

Slimme algoritmen die voorspellen hoeveel boeken klanten bestellen, plug-ins die automatisch e-mails opstellen of chatbots die zelfstandig in gesprek gaan met de klant. De mogelijkheden van data science zijn ongekend. Door de combinatie van data, statistiek en domeinkennis is het een nieuwe vorm van automatiseren die -zo blijkt uit de vele ideeën van de studenten- zeer toepasbaar is bij CB.

Van idee naar implementatie bij CB

“Het is supertof om met data uit de praktijk te werken,” zegt Daan. “Op de studie krijg je vaak gestileerde problemen voorgelegd. Nu was alles echt.” Ook collega Emiel van Bockel kijkt met een tevreden gevoel terug op de intensieve samenwerking met de studenten. “Ze zijn zo leergierig en ad rem. Ik heb in vijf maanden tijd meer geleerd dan de afgelopen vijf jaar bij elkaar!”

Geheel in stijl stemden de collega’s tijdens de inspiratiesessie digitaal op het idee dat zij het best toepasbaar vonden voor CB. En de winnaar is het groepje van student Danielle, die data science toepast om e-commerce bestellingen te voorspellen. Hierdoor kan CB efficiënter werken. Danielle: “Het is fantastisch dat ons idee geïmplementeerd gaat worden bij CB. Het voelt écht goed.”