Philippe Robbers
21 jan. 2021, door Philippe Robbers
media

Juiste verschijningsdatum belangrijk voor verkoopsucces

Je bestelt een boek en dan komt het niet… Vervelend. Vinden ook boekverkopers. En in de praktijk blijkt dat consumenten vervolgens afhaken. Zo werd ook duidelijk in het online uitgeversevent van dit najaar. Vaak is dit op te lossen door wijzigingen op tijd door te geven (bijvoorbeeld in CB Online of via ONIX). Een oproep aan uitgevers.

Helaas gebeurt het duizenden keren per jaar: de opgegeven verschijningsdatum van een titel gaat voorbij, terwijl de titel vertraagd is en dus niet beschikbaar voor (web)winkels en consumenten. Boekverkopers rekenen op het boek, consumenten hebben hun bestelling al gedaan. Maar boekverkopers kunnen hun klantbelofte niet nakomen en moeten ‘nee’ verkopen aan hun klanten. Gevolg: teleurgestelde lezers die afdruipen, zonder boek. Het kost (de boekverkoper en de uitgever) omzet. En het geeft gedoe zoals telefoontjes en berichtjes met maar een vraag: ‘Waar blijft het boek?’

Mis geen omzet: wat kunt u als uitgever doen?

Natuurlijk kan het voorkomen dat een boek later verschijnt dan gedacht. Maar laat dit op tijd weten. Zodat (web)winkels en hun klanten weten waar ze aan toe zijn. Wijzig de verschijningsdatum van uw titel(s) direct in onze systemen. Hoe u dat doet kunt u lezen op onze supportsite. Hier staat alle informatie over de verschijningsdatum en het onderhouden ervan overzichtelijk bij elkaar.

Zo voorkomt u teleurstelling bij boekverkopers en consumenten en zorgt u ervoor dat lezers niet afhaken en u verkopen mist. Hulp nodig? Bel of mail ons gerust. We helpen u graag op weg.

Meer weten? Neem gerust contact op!

Philippe Robbers

Philippe Robbers

Segmentmanager

Philippe werkt al lang in het boekenvak en nu sinds een aantal jaar bij CB als sales- en accountmanager. In het werk gaat zijn aandacht vooral uit naar digitale toepassingen als e-books, audioboeken en informatiedashboards. Privé leest hij graag papieren boeken.