Het Amerikaanse cosmeticabedrijf Paula’s Choice maakt in Europa een grote groei door. Sinds 2016 verzorgt CB de opslag en distributie voor de Europese tak van Paula’s Choice.
Paula’s Choice verkoopt haar producten nagenoeg volledig via het online kanaal. De afgelopen jaren is het bedrijf op de Europese markt met 40 tot 50% gegroeid, met een uitschieter van 90% in 2015. “Het aantal landen waarin wij onze producten afzetten is flink uitgebreid”, vertelt Sandrine Laureau, Operations Director bij Paula’s Choice. “Onze voormalige logistieke partner, met wie we 10 jaar goed hebben samengewerkt, heeft ons geholpen uit te groeien van een klein bedrijf tot de organisatie die we nu zijn. Vanwege de enorme groei was het voor ons tijd om op logistiek vlak naar een volgend niveau van professionaliteit te gaan.”
Strenge selectie
In 2016 startte Paula’s Choice het project met een marktanalyse van logistieke dienstverleners in Europa. Op de eerste lijst stonden 140 mogelijke samenwerkingspartijen. Na een selectie bleven 21 bedrijven over. Ze werden uitgenodigd voor een Request for Information (RFI). Laureau: “Hieruit hebben we acht kandidaten geselecteerd voor de Request for Quotation-fase (RFQ). Het was een intensief traject met bedrijfsbezoeken, presentaties en een lijvige vragenlijst. Het ging ons niet alleen om de prijs, maar om het totale plaatje. We zochten een partner die met ons meedenkt en de juiste kennis, kunde en IT-infrastructuur heeft. Daar is CB uitgekomen.”
Snelheid
Begin september 2016 kwamen CB en Paula’s Choice tot een overeenkomst. Amper 10 weken later – half november – ging CB voor Paula’s Choice aan de slag. “Een crash-traject”, blikt Laureau terug. “Om interne redenen wilden wij voor het eind van het jaar over zijn. Ondanks de grote drukte is de verhuizing bijna vlekkeloos verlopen. Klanten hebber er nauwelijks iets van gemerkt. Door het goede CB-projectteam en de hulp van onze voormalige logistieke diensterverlener is dit mogelijk gemaakt.”
Intensief overleg
Orders die in de webshop van Paula’s Choice worden geplaatst komen meteen bij CB terecht. De producten worden van de schappen gepickt, verpakt en gelabeld en meegegeven met de last mile carrier. Dit doet CB voor alle Europese landen waarin Paula’s Choice actief is. Laureau beoordeelt de dienstverlening positief: “Nu de start gemaakt is, gaan we samen stappen zetten om het proces verder te optimaliseren. Elke week is er operationeel overleg bij CB en elke maand een meer strategisch overleg. Tijdens deze gesprekken denkt CB goed met ons mee. We vinden het fijn dat de mensen die bij het tendertraject betrokken waren ook nu nog mee om de tafel zitten. Hierdoor blijven we praten over dezelfde definities. Het zegt iets over de mate van betrokkenheid en doordachtheid bij CB.”
Regisseur
“Gezien de groei van Paula’s Choice zullen ook wij de komende jaren flinke stappen moeten zetten”, verwacht Allard van Rijn, Manager Healthcare bij CB. “Daar gaan we graag in mee. Als middelgroot logistiek dienstverlener zijn we het gewend om vanuit klantperspectief naar verbetermogelijkheden te zoeken. Het bieden van flexibiliteit en persoonlijke aandacht is voor ons een vanzelfsprekendheid. We vinden het prachtig om voor Paula’s Choice in Europa de logistieke regisseur te mogen zijn, vanaf het moment dat een order geplaatst wordt tot en met de aflevering bij de klant.”