‘CB is benaderbaar en staat open voor vernieuwing’

Ad Peek, Boekhandel van der Velde en Robbert Schuurmans, CB

Vanuit kostenoogpunt én maatschappelijke verantwoordelijkheid zouden spelers in de boekenmarkt intensiever kunnen samenwerken. Hiervoor pleit Ad Peek, directeur van Boekhandel van der Velde in Noord-Nederland. “CB kan hier een centrale rol in vervullen”, aldus Peek.

Ad Peek is een creatief ondernemer, die graag nieuwe concepten bedenkt en uitprobeert. En die zich sterk bewust is van de essentiële rol die boeken spelen in een belezen samenleving. Hij vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om boeken te lezen. Mede daarom werkt hij al jaren samen met verschillende bibliotheken in Noord-Nederland, waarbij hij zelfs een deel van de collectievorming voor de bibliotheken verzorgt. Hij merkt dat hierdoor meer actuele titels worden uitgeleend, terwijl dit niet ten koste gaat van de omzet van zijn winkels. Peek denkt dat de samenwerking tussen boekhandels en bibliotheken in Nederland op bredere schaal kansen heeft.

Krachtenbundeling

“Zeker in kleine plaatsen kunnen boekhandels en bibliotheken de krachten bundelen. Ik merk dat beide partijen hier open voor staan. Het zou handig zijn als bibliotheken hun boeken via de lokale boekhandel kunnen betrekken.” Om de boeken bibliotheekklaar te maken, denkt Peek aan een samenwerking tussen NBD Biblion en CB. Door bibliotheekleveringen via de boekhandel te laten lopen, komen belastinggelden opgebracht voor cultuur in de regio ook ten goede aan het behoud van het leesklimaat in die regio. Bibliotheek en boekhandel spelen daar een essentiële rol in.”

Snel leveren

Met CB werkt Boekhandel van der Velde al jaren goed samen. Peek: “CB is benaderbaar en staat open voor vernieuwing. De medewerkers begrijpen dat alle spelers in het boekenvak nodig zijn om tot een toekomstbestendige manier van werken te komen. Ze denken goed met mij mee over de economische slagkracht van de boekhandelaar. Ik vind het bijvoorbeeld zeer positief dat CB het mogelijk maakt om voor 12 uur te leveren. De snelheid van webshops maakt het noodzakelijk dat ook wij onze klanten sneller kunnen bedienen. Ik roep mijn collega-boekhandelaren op om mee te gaan in deze ontwikkeling en hun winkels aan te passen zodat CB in de vroege uurtjes kan leveren.”

Brede ondersteuning

CB waardeert de brede blik waarmee Ad Peek naar het totale boekenvak kijkt en wil zijn innovatieve ideeën zo goed mogelijk ondersteunen. Robbert Schuurmans, Commercieel manager bij CB: “In Harlingen gaat Van der Velde zijn boekhandel, de lokale bibliotheek en het museum onderbrengen in één geschakeld cultuurcentrum. Ook in Dokkum krijgt de samenwerking vorm, al blijven boekhandel en bibliotheek op een andere plek in het centrum gehuisvest. Dit juichen wij enorm toe. Ook CB vindt het belangrijk om zoveel mogelijk boeken zo breed mogelijk beschikbaar te maken voor een zo groot mogelijk publiek. Nieuwe concepten in deze richting faciliteren we graag in logistieke zin.”

Meer interviews

Lees het interview
Sandrine Laureau, Paula’s Choice en Allard van Rijn, CB
Sandrine Laureau, Paula’s Choice en Allard van Rijn, CB

‘CB denkt met ons mee’

Het Amerikaanse cosmeticabedrijf Paula’s Choice maakt in Europa een grote groei door. Sinds 2016 verzorgt CB de opslag en distributie voor de Europese tak van Paula’s Choice.

Lees het interview
Lees het interview
Jacqueline Remmers, VBK en Emiel van Bockel, CB
Jacqueline Remmers, VBK en Emiel van Bockel, CB

‘CB heeft meer oog gekregen voor de commerciële aspecten van metadata’

In samenwerking met CB heeft VBK uitgevers de afgelopen jaren grote stappen gezet in de optimalisatie van metadata. Dit is bij veel uitgevers een ‘hot topic’ dat hoog op de agenda staat.

Lees het interview
Lees het interview
Robbert Jan de Rooij, Drukkerij Wilco, Jean Christophe Boele van Hensbroek, Lemniscaat (in Gruffalo pak) en Mathijs Suidman, CB
Robbert Jan de Rooij, Drukkerij Wilco, Jean Christophe Boele van Hensbroek, Lemniscaat (in Gruffalo pak) en Mathijs Suidman, CB

‘Een boek voor ieder kind’

Een knap staaltje denkwerk en samenwerking tussen CB, Uitgeverij Lemniscaat en drukkerij Wilco. Jaarlijks, zonder subsidie, tegen een zeer lage prijs een boek beschikbaar stellen aan ieder kind.

Lees het interview

Feiten en cijfers

Kijk met ons terug op 2016

Een jaar waarin CB succesvol inspeelde op de veranderingen in de markten media, fashion en healthcare.

Download het jaarverslag