“Een boek voor ieder kind”

Jean Christophe Boele van Hensbroek, Lemniscaat en Mathijs Suidman, CB

Ruim een jaar geleden werd CB benaderd om mee te denken over een bijzonder project met de titel ‘Geef mij maar een boek’. De initiatiefnemers uit het boekenvak willen jaarlijks een jeugdklassieker beschikbaar stellen tegen een weggeefprijs om kinderen, arm en rijk, de kans te geven om zelf een boekenverzameling te beginnen.

En wel een verzameling van de beste en mooiste jeugdboeken die in Nederland ooit verschenen zijn, want daar droomt toch ieder kind van. Bovendien is lezen goed voor de ontwikkeling. “Het lezen van boeken draagt bij aan geletterdheid”, aldus Jean Christophe Boele van Hensbroek, uitgever bij Lemniscaat. “Aangezien onze samenleving bestaat uit veel bevolkingsgroepen is het heel belangrijk om gezamenlijke verhalen te delen.”

Oorlogswinter

Drukkerij Wilco was bereid en in staat om bij een oplage van minimaal 100.000 exemplaren het boek te drukken voor een bodemprijs. Als eerste boek werd Oorlogswinter van Jan Terlouw gekozen. Er zijn 285.000 exemplaren gedrukt en in enkele weken verkocht. Dit jaar was Achtste Groepers huilen niet van Jaques Vriens aan de beurt. Hiervan zijn 205.000 exemplaren door de boekhandels besteld.

Gestroomlijnd

Maar hoe distribueer je een dergelijke hoeveelheid boeken in enkele dagen tijd en tegen een bodemprijs? Creatief denkwerk van CB en overleg met alle betrokkenen maakte dit mogelijk. “De kracht zat in de samenwerking”, zegt Mathijs Suidman, Manager Media bij CB. “We hebben als ketenpartners allemaal out of the box gedacht. Wilco heeft de boeken niet alleen gedrukt maar ook verzendklaar gemaakt. Doordat de boekhandels veel exemplaren wilden afnemen, konden wij volumes bundelen en kosten besparen. De bestelmethodiek en distributie waren perfect gestroomlijnd. De boeken hebben amper bij ons in de opslag gelegen. We lieten dozen met 36 exemplaren binnenkomen, hoefden ze alleen nog te labelen en konden ze meteen doorsturen.”

Unieke samenwerking

Een knap staaltje denkwerk en samenwerking tussen CB, de uitgever en de drukker met als resultaat een onmogelijk lijkende missie: jaarlijks, zonder subsidie, tegen een zeer lage prijs een klassiek boek beschikbaar stellen aan ieder kind. Op dezelfde manier wordt dit jaar De Gruffalo uitgegeven. Volgend jaar, zegt Boele van Hensbroek, komt er weer een ongelofelijke klassieker aan. Bij de deelnemende boekhandels worden spaarportje neergezet waarin men een kleine bijdrage kan stoppen om het boek cadeau te doen aan kinderen van wie de ouders dat niet kunnen betalen. “Wij vinden dat een boek iets is wat je aan een ander geeft”, aldus de initiatiefnemers. Een deel van de opbrengst gaat naar de VoorleesExpress, een initiatief van studenten die voorlezen in gezinnen die geen voorleescultuur hebben. Bij toekomstige edities van ‘Geef mij maar een boek’ willen de initiatiefnemers ook opa’s en oma’s betrekken.

Meer interviews

Lees het interview
Robbert Jan de Rooij, Drukkerij Wilco, Jean Christophe Boele van Hensbroek, Lemniscaat (in Gruffalo pak) en Mathijs Suidman, CB
Robbert Jan de Rooij, Drukkerij Wilco, Jean Christophe Boele van Hensbroek, Lemniscaat (in Gruffalo pak) en Mathijs Suidman, CB

‘Een boek voor ieder kind’

Een knap staaltje denkwerk en samenwerking tussen CB, Uitgeverij Lemniscaat en drukkerij Wilco. Jaarlijks, zonder subsidie, tegen een zeer lage prijs een boek beschikbaar stellen aan ieder kind.

Lees het interview
Lees het interview
Sandrine Laureau, Paula’s Choice en Allard van Rijn, CB
Sandrine Laureau, Paula’s Choice en Allard van Rijn, CB

‘CB denkt met ons mee’

Het Amerikaanse cosmeticabedrijf Paula’s Choice maakt in Europa een grote groei door. Sinds 2016 verzorgt CB de opslag en distributie voor de Europese tak van Paula’s Choice.

Lees het interview
Lees het interview
Jan Willem de Mik, Boekencentrum en Henry Korpershoek, CB
Jan Willem de Mik, Boekencentrum en Henry Korpershoek, CB

‘Wij kunnen de snelheid en continuïteit bieden waar de markt om vraagt.’

In 2016 hevelde Boekencentrum Uitgevers, inmiddels onderdeel van VBK Uitgevers, de opslag van boeken over van zijn eigen magazijn in Zoetermeer naar dat van CB in Culemborg.

Lees het interview

Feiten en cijfers

Kijk met ons terug op 2016

Een jaar waarin CB succesvol inspeelde op de veranderingen in de markten media, fashion en healthcare.

Download het jaarverslag