In 2016 hevelde Boekencentrum Uitgevers, inmiddels onderdeel van VBK Uitgevers, de opslag van boeken over van zijn eigen magazijn in Zoetermeer naar dat van CB in Culemborg. Hiermee konden de leversnelheid en -continuïteit worden geborgd.
Het besluit om de opslag volledig uit te besteden werd binnen Boekencentrum Uitgevers al begin 2016 genomen. “Door de dalende markt werd het voor ons te duur om zelf een magazijn te blijven beheren”, zegt Jan Willem de Mik van Boekencentrum. “Met CB werken we sinds jaren goed samen. Door de opslag naar Culemborg te verplaatsen kunnen wij de snelheid en continuïteit bieden waar de markt om vraagt.”
Vlotte overgang
Voor de verhuizing stelden CB en Boekencentrum samen een draaiboek op. De Mik kijkt tevreden terug . “Voor ons is dit traject geen enkele zorg geweest. Alles is perfect verlopen. Op een bepaald moment hadden wij twee extra mensen nodig om in te pakken. CB heeft dit heel flexibel voor ons geregeld.”
Zorgvuldige afweging
De boekenmarkt verandert snel en het online verkoopkanaal wint aan belang. Retailers stellen hoge eisen aan uitgeverijen. Reden waarom steeds meer uitgevers de opslag en distributie van boeken uitbesteden aan een logistieke partner, zegt Henry Korpershoek van CB: “Uitgevers gaan bij het stopzetten van hun eigen magazijn niet over één nacht ijs. Wat logisch is: je haalt een stuk zelfstandigheid weg uit je eigen bedrijf. Dat doe je alleen wanneer je vertrouwen hebt in je logistieke partner en een financieel goede oplossing krijgt aangereikt.”
Tandje sneller
Voor Boekencentrum verzorgde CB al langer het transport van het voormalige magazijn in Zoetermeer naar voornamelijk christelijke boekhandels. Ze zaten in dozen van Boekencentrum met daarin facturen van Boekencentrum. Door de overstap naar Culemborg gaat alles een tandje sneller. Bovendien is de voorraad van Boekencentrum nu geconcentreerd op één locatie waar hij voorheen over meerdere locaties verspreid was. De Mik: “De verhuizing van het magazijn van Boekencentrum naar CB is soepel verlopen en door de boekhandels goed opgepakt. De klachten bleven beperkt tot praktische vragen die snel konden worden beantwoord.”