‘Wij kunnen de snelheid en continuïteit bieden waar de markt om vraagt.’

Jan Willem de Mik, Boekencentrum en Henry Korpershoek, CB

In 2016 hevelde Boekencentrum Uitgevers, inmiddels onderdeel van VBK Uitgevers, de opslag van boeken over van zijn eigen magazijn in Zoetermeer naar dat van CB in Culemborg. Hiermee konden de leversnelheid en -continuïteit worden geborgd.

Het besluit om de opslag volledig uit te besteden werd binnen Boekencentrum Uitgevers al begin 2016 genomen. “Door de dalende markt werd het voor ons te duur om zelf een magazijn te blijven beheren”, zegt Jan Willem de Mik van Boekencentrum. “Met CB werken we sinds jaren goed samen. Door de opslag naar Culemborg te verplaatsen kunnen wij de snelheid en continuïteit bieden waar de markt om vraagt.”

Vlotte overgang

Voor de verhuizing stelden CB en Boekencentrum samen een draaiboek op. De Mik kijkt tevreden terug . “Voor ons is dit traject geen enkele zorg geweest. Alles is perfect verlopen. Op een bepaald moment hadden wij twee extra mensen nodig om in te pakken. CB heeft dit heel flexibel voor ons geregeld.”

Zorgvuldige afweging

De boekenmarkt verandert snel en het online verkoopkanaal wint aan belang. Retailers stellen hoge eisen aan uitgeverijen. Reden waarom steeds meer uitgevers de opslag en distributie van boeken uitbesteden aan een logistieke partner, zegt Henry Korpershoek van CB: “Uitgevers gaan bij het stopzetten van hun eigen magazijn niet over één nacht ijs. Wat logisch is: je haalt een stuk zelfstandigheid weg uit je eigen bedrijf. Dat doe je alleen wanneer je vertrouwen hebt in je logistieke partner en een financieel goede oplossing krijgt aangereikt.”

Tandje sneller

Voor Boekencentrum verzorgde CB al langer het transport van het voormalige magazijn in Zoetermeer naar voornamelijk christelijke boekhandels. Ze zaten in dozen van Boekencentrum met daarin facturen van Boekencentrum. Door de overstap naar Culemborg gaat alles een tandje sneller. Bovendien is de voorraad van Boekencentrum nu geconcentreerd op één locatie waar hij voorheen over meerdere locaties verspreid was. De Mik: “De verhuizing van het magazijn van Boekencentrum naar CB is soepel verlopen en door de boekhandels goed opgepakt. De klachten bleven beperkt tot praktische vragen die snel konden worden beantwoord.”

Meer interviews

Ad Peek, Boekhandel van der Velde en Robbert Schuurmans, CB

‘CB is benaderbaar en staat open voor vernieuwing’

Boekhandel van der Velde en CB werken al jaren goed samen. Van meedenken over economische slagkracht van de boekhandelaar tot het mogelijk maken om voor 12 uur te leveren.

Jacqueline Remmers, VBK en Emiel van Bockel, CB

‘CB heeft meer oog gekregen voor de commerciële aspecten van metadata’

In samenwerking met CB heeft VBK uitgevers de afgelopen jaren grote stappen gezet in de optimalisatie van metadata. Dit is bij veel uitgevers een ‘hot topic’ dat hoog op de agenda staat.

Sandrine Laureau, Paula’s Choice en Allard van Rijn, CB

‘CB denkt met ons mee’

Het Amerikaanse cosmeticabedrijf Paula’s Choice maakt in Europa een grote groei door. Sinds 2016 verzorgt CB de opslag en distributie voor de Europese tak van Paula’s Choice.

Feiten en cijfers

Kijk met ons terug op 2016

Een jaar waarin CB succesvol inspeelde op de veranderingen in de markten media, fashion en healthcare.

Download het jaarverslag