Jaarverslag 2023
2023 stond voor CB in het teken van verbinding en vernieuwing. Verbinding met onze klanten, het boekenvak, de zorgsector, onze collega's en samenwerkingspartners. Vernieuwing van installaties, systemen en aanpak.
Bekijk hieronder de highligts van 2023.
Of lees hier het volledige jaarverslag1/12 Cijfers
€0
Omzet€0
Rendement2/12 Nieuwe klanten
3/12 Educatieve sector
Samen met onze klanten hebben we in het educatieve piekseizoen een mooie prestatie neergezet: betrouwbaar leveren met de juiste informatievoorziening. Wij mochten in 2023 ook aan de slag voor onze nieuwe klanten Malmberg en Averbode. Malmberg zegt daarover: “CB kent de educatieve sector goed en zijn vertrouwd met de specifieke logistieke uitdagingen die dat met zich meebrengt.” Lees hier het hele verhaal
4/12 Boekproductie
Voorraadloos uitgeven met Print on demand is voor veel uitgevers een economische en duurzame oplossing. Ook kiezen steeds meer uitgevers voor een combinatie van leveren uit voorraad en leveren via Print on demand. Én het is een superoplossing als je heel snel nieuwe voorraad nodig hebt, zoals van Et Heanige Preenske.
Et Heanige Preenske is de Twentse vertaling van de klassieker 'De kleine prins'. Een mooie hardback in kleur, vertaald door Herman Finkers. De eerste oplage van 3.000 exemplaren was vlot uitverkocht. Er moest snel weer voorraad komen. Daarom heeft Uitgeverij Alfabet bij CB een oplage van 2.000 exemplaren laten maken om aan de vraag te kunnen voldoen. Auteur, uitgever én boekverkopers waren blij met het resultaat. Inmiddels zijn er al meer dan 10.000 verkocht.
5/12 Online distributie
‘Wij willen ook tijdschriften aanbieden in de online bibliotheek.’ Dat was de vraag van de Koninklijke Bibliotheek. CB hielp door een omgeving te maken waarin de KB content kan beheren, afspraken met uitgeverijen kan vastleggen en het (groeiend!) aantal uitleningen kan monitoren. Zoals we dat al deden voor e-books en audioboeken.
6/12 Vervoer
Op 1 oktober 2023 gingen onze chauffeurs, planners en vrachtwagens in Nederland over naar Tielbeke. Zo zorgen we voor continuïteit van dienstverlening en werk. Bovendien winnen we aan CO2-reductie omdat vrachtwagens minder vaak (half)leeg zijn. Zowel voor collega's als voor klanten was het een ingrijpende verandering. En het kostte tijd om de dienstverlening stabiel te krijgen. In België blijft CB zelf het vervoer uitvoeren, met eigen chauffeurs en wagenpark.
7/12 Contact met ons Customer Service team
0
vragen aan Customer Service0
chats met onze chatbot Eva0%
is tevreden met het contact (en 90% bij de chatbot)8/12 Bulkopslag van boeken
Met een gedicht op maat van de stadsdichter van Culemborg en met een swingende bouwdrumband startten we in oktober 2023 de bouw van een nieuw magazijn aan de Erasmusweg in Culemborg. Het nieuwe magazijn wordt zo duurzaam mogelijk. Bijvoorbeeld door hergebruik van bestaande materialen en door het toepassen van de laatste stand van de techniek voor onder meer bouwmaterialen, lichtintreding en gasloze verwarming. Ook krijgt het pand zonnepanelen.
9/12 CB Healthcare
Coöperatie Zorgproducten (meer dan 20 thuiszorgorganisaties) sprak in 2023 de intentie uit om mede-aandeelhouder te worden van CB Healthcare. Een prachtige verbinding met de zorgsector. Samen kunnen we de zorg nog beter ontzorgen. In 2024 is deze intentie werkelijkheid geworden.
10/12 Duurzaam
In 2023 troffen wij de voorbereidingen voor de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Vanaf 2024 gaan we rapporteren volgens de CSRD. Ook helpen wij onze klanten bij het helder maken van de milieu-impact van onze dienstverlening voor hen. Wij maken de impact van warehousing, vervoer en verpakkingsmateriaal inzichtelijk. Onze klanten kunnen deze inzichten meenemen in hun eigen CSRD-aanpak.
11/12 Onze mensen
Van taalcursussen Nederlands voor onze buitenlandstalige collega's tot een programma voor talentontwikkeling. CB ondersteunt CB'ers in hun ontwikkeling. Zo heeft iedereen een persoonlijk ontwikkelplan, organiseren we teamsessies voor betere samenwerking, leiderschapsprogramma's voor (nieuwe) leidinggevenden en groeiworkshops met vrije inschrijving voor de ontwikkeling van skills en competenties.
Onze scrummasters en product owners doorliepen in 2023 een trainingsprogramma en natuurlijk is er een breed aanbod van verplichte opleidingen om het werk goed en veilig te doen. Daarnaast kregen medewerkers ook in 2023 ontwikkelcheques voor persoonlijke ontwikkeling. Zo blijven CB en CB'ers toekomstbestendig.
12/12 Collega's
0
CB'ers0
nieuwe collega's0
collega's van flex naar vast