17 oktober 2019

Nieuws van de Buchmesse

Op 16 oktober gaven onze collega’s Susan en Bert-Jan en Hubert van Printforce op de CB-stand op de Buchmesse een update van logistieke, digitale en printontwikkelingen. Hieronder vindt u de high lights.

CB en Luisterhuis gaan samen

Vanaf 1 januari 2020 maakt distributieplatform Luisterhuis deel uit van CB. Luisterhuis distribueert audioboeken en CB e-books en fysieke boeken. Door Luisterhuis te integreren kunnen klanten al hun boeken straks via één platform beheren en verspreiden. Dit betekent tijdwinst en gemak voor uitgevers en retailers. Voorlopig verandert er niets, naar verwachting gaat u pas iets merken in het eerste kwartaal van 2020. We houden u op de hoogte! Het persbericht over het samengaan leest u hier.

Extra aansluitdag zonder toeslag

Onze klanten vertellen ons dat vaste leverdagen (aansluitdagen) niet meer van deze tijd zijn. Veel boekverkopers willen iedere dag een levering, met de keuze tussen levering in 24 uur of in 48 uur. Vanaf 1 januari 2020 verdwijnt daarom de toeslag wanneer u een extra leverdag aanvraagt. Een extra leverdag moet wel uiterlijk twee werkdagen van tevoren worden aangevraagd. Dan kunnen wij het goed inplannen.

Niet meer afrekenen per doos maar per kilogram

Omdat we per dag (en nacht) uit verschillende magazijnen vele, vele duizenden boeken ‘picken’, komt het voor dat boekverkopers meer dozen ontvangen dan nodig lijkt omdat niet iedere doos helemaal vol is. Dit is de afgelopen jaren al verbeterd en blijft onze aandacht hebben. Daarnaast rekenen we vanaf 1 januari aanstaande af per kilogram en niet meer per doos, wel zo helder! De nieuwe tarieven ontvangt u eind november.

Betere verpakking thuislevering

Heeft u een webshop of wilt u een bestelling laten thuisbezorgen? Op dit moment onderzoekt CB de mogelijkheden om bij levering te kiezen voor een extra ‘wrap’ rondom het boek, om zo het risico op een eventuele beschadiging nog verder te verkleinen. We houden u op de hoogte!

Nog eerder in de winkel

Leuk nieuws: in 2016 leverden we bij 73% van de boekhandels voor 13:00 uur. Nu is dit al 88%! En we blijven verbeteren door nog slimmer te plannen en samen te werken met vervoerspartners.

Een nieuw Analytics in de maak

100-en gebruikers werken iedere dag met de markt- en managementinformatie in Analytics van CB. Vanaf 1 januari is er een nieuwe versie van Analytics voor uitgevers! We stappen over naar een nieuwe technologie (Qlicksense). Goedkoper, sneller, meer functionaliteiten en dus meer inzicht. Plus: alle mogelijkheden om uw eigen data te koppelen met de data uit Analytics. Veel uitgevers hebben het nieuwe Analytics al geprobeerd. Wilt u het ook alvast kosteloos proberen tot het einde van het dit jaar? Neem dan contact op met uw accountgroep.

Dit najaar ontvangen uitgevers meer informatie, meer informatie over nieuwe functies vindt u hier.

Gebruik van Thema groeit

Dit jaar is Thema geïntroduceerd in het Nederlandse boekenvak. Thema is de nieuwe internationale standaard voor boekenclassificatie. De eerste experimenten laten zien dat titels met Thema-codes beter vindbaar zijn. Inmiddels zijn al zo’n 80.000 titels voorzien van Thema-codes.

Print on demand: goedkoper en gemakkelijker

Een kleine oplage van boek laten maken via Short Print Run? Dat is goedkoper geworden door investering in nieuwe technologie. Bovendien zijn de bestelschermen in CB Online beter: intuïtiever en u ziet meteen de prijs. En kent u de optie automatisch herbevoorraden al? Wij printen uw oplage als uw voorraad op een door u gekozen punt komt. Meer info? cb.nl/spr.

Nieuwbouw voor CB

In Culemborg komt op het terrein van CB een nieuw, gemechaniseerd magazijn. 100 meter lang, 30 meter breed en 30 meter hoog. Oplevering in 2021. Lees hier meer over het nieuwe magazijn.