“CB vindt zichzelf op een positieve manier opnieuw uit”
Kramer en van Doorn

Erik van Doorn, eigenaar van de boekhandels Broerse boekverkopers in Utrecht en Kramer & Van Doorn in Zeist, waardeert de groeiende openheid van CB. “Men gaat steeds vaker zelf de dialoog met ons aan.”

Van Doorn, sinds de jaren tachtig actief in het boekenvak, heeft het imago van de sector de laatste jaren zien verbeteren: “Tot de teloorgang van Polare werden boekhandels gezien als stoffige bedrijven, terwijl ze aan de achterkant vaak bezig waren met moderne technologie. Mensen beseften dit niet, omdat we er niet mee te koop liepen. Vandaag stralen we veel sterker uit dat we meegaan met onze tijd. Onze boekhandels in Zeist en Utrecht zijn lid van Libris, een hele vooruitstrevende organisatie.”

Leverbetrouwbaarheid

Voor de opslag en distributie van boeken, inclusief de facturatie, doet Van Doorn sinds 1992 een beroep op CB. Hij was vanaf het begin een groot voorstander van het collectieve model. “CB is ván de boekhandels en uitgeverijen en ze zijn er ook vóór ons. Ik heb nooit overwogen om over te stappen naar een andere logistieke dienstverlener. Onze boekhandels worden steeds op tijd beleverd. Als de winkel in Utrecht om 10 uur ’s ochtends opengaat, staan de pallets netjes klaar. Leverbetrouwbaarheid is belangrijk, want ik stem er mijn personeelsinzet op af.”

Open samenwerking

“Er zijn altijd verbeterpunten. Persoonlijk heb ik moeite met grote verpakkingen waarin slechts 1 boek zit. En met name voor kleinere boekhandels is de door CB gehanteerde kredietlimiet een last. Ik merk wel dat CB de laatste jaren steeds opener wordt: men zoekt steeds vaker zelf het contact met ons. Dat kan ik waarderen. CB is zichzelf op een positieve manier aan het heruitvinden. Vorig jaar nam ik deel aan een vakcongres in de Verenigde Staten. Toen ik hoorde hoe de boekenlogistiek in Amerika georganiseerd is, had ik slechts één conclusie: we kunnen in Nederland heel blij zijn met het collectieve platform dat CB voor ons vakgebied is.”

Voortdurend finetunen

De beide boekhandels van Van Doorn hebben het de afgelopen jaren goed gedaan. “2015 was een topjaar en daar zaten we in 2016 nog net iets boven. De koopperioden vielen gunstig en we hadden goede titels. Onze winkel in Utrecht is vorig jaar heringedeeld waardoor de boeken beter tot hun recht komen. In Zeist zijn we verhuisd naar een mooiere en beter zichtbare locatie. Naast boeken hebben we LP’s en CD’s toegevoegd aan de collectie. We zijn altijd aan het finetunen.”

Meer klantverhalen