‘CB Fashion bouwt omnichannel-strategie verder uit ’

Niek Fransen - Directeur logistiek CB Fashion

Terwijl steeds meer kledingzaken uit het straatbeeld verdwijnen, neemt de verkoop van kleding via webshops spectaculair toe. CB Fashion zet in 2016 volop in op nieuwe mogelijkheden om klanten te ondersteunen bij hun e-fulfilment activiteiten.

In 2015 verwerkte CB Fashion ruim 1, 8 miljoen stuks kleding voor de verkoop via online kanalen. E-commerce groeit in de fashionmarkt met zo’n 10 tot 20% per jaar. CB Fashion richt zijn processen hier optimaal op in. Het mogelijk maken van leveringen op de dag van de bestelling en latere cut off-tijden zijn slechts enkele zaken die de organisatie in 2015 oppakte. ‘Wij willen absoluut doorgroeien in de e-commerce markt en ons omnichannel-model verder uitbouwen’, zegt Niek Fransen, directeur logistiek bij CB Fashion. ‘Onze Unique Selling Point is dat we vanuit één centrale voorraad alle kanalen kunnen bedienen: de winkels, webshops en e-platforms zoals Amazon en Zalando, die voor onze klanten steeds belangrijker worden.’

Data-analyse

Partijen als Amazon leggen strenge eisen neer m.b.t. de verpakkingswijze en de data die CB Fashion levert. ‘We zijn druk bezig dit verder te optimaliseren’, aldus Fransen. ‘In 2016 gaan we doorpakken en een flinke slag maken.’ Veel klanten van CB Fashion hebben een groeiende behoefte aan data om de voorraden, de verkopen en het consumentengedrag te kunnen analyseren. Ze zijn op zoek naar een sterke partner die hierin ondersteunt. Om deze rol zo goed mogelijk op te pakken, gaat CB Fashion in 2016 een aantal belangrijke stappen zetten. Dit jaar wordt onder leiding van de directeur business development de omni-channel strategie verder ontwikkeld en trekt CB Fashion een nieuwe sales manager aan, die zich volledig gaat richten op de verkoop van e-fulfilment en de in ontwikkeling zijnde omni channel propositie.

Fransen verwacht dat het aandeel van e-commerce in de totale kledinglogistiek van CB Fashion in 2016 uitkomt op 15 tot 20%. Op termijn ziet hij kansen om dit aandeel verder uit te bouwen naar 40 tot 50%.

Meer interviews

Caroline Mouwens - uitgeverij VBK

‘Analytics: van inzicht naar doorzicht’

Met Analytics kunnen uitgeverijen sinds 2015 de hele levenscyclus van hun boeken volgen en tot op detailniveau analyseren. Ze hebben hierdoor snel inzicht in relevante ontwikkelingen.

Michael van Everdingen - Koninklijke Boekverkopersbond

‘We doen samen een project om de boekhandel eerder te leveren’

In het voorjaar van 2016 is CB gestart met een pilot met het eerder beleveren van boekwinkels in Amsterdam. Bij gebleken succes wordt dit model verder uitgerold in Noord- en Zuid-Holland en de rest van het land.

Piet van Riele - Uitgeverij Ambo|Anthos

‘In de e-bookmarkt spelen we kort op de bal’

Met een groot aantal nieuwe toetreders in korte tijd en het verschijnen van nieuwe businessmodellen stelt de e-bookmarkt uitgeverijen voor uitdagingen.

Feiten en cijfers

Kijk met ons terug op 2015

Een jaar waarin CB succesvol inspeelde op de veranderingen in de markten media, fashion en healthcare.

Download het jaarverslag