Familiebedrijf Bonusan biedt een breed assortiment aan 350 specialistische voedingssupplementen, van gestandaardiseerde kruidenformules tot orthomoleculaire producten. Bonusan groeit hard en stuitte hierdoor op logistieke bottlenecks. Hans Jungerhans, CFO Bonusan, en Bas Andriessen, operationeel manager, vertellen over hun logistieke uitdagingen en de samenwerking met CB Healthcare die deze oploste.
Marktverbreding door googlelende consument
Vorig jaar besloot Bonusan de marktbewerking te verbreden. Naast de gezondheidsprofessional richt Bonusan zich nu ook op reguliere consumenten die eerst googelen naar gezondheidsadviezen, voordat zij de volgende stap zetten. Met een uitgebreide datastudie onderzocht Bonusan de effecten van hun strategische doorontwikkeling. De studie leverde meteen een concrete logistieke bottleneck op voor de nabije toekomst: de levertijden van Bonusan.
Grote rode vlag
Andriessen: ‘Onze fullfillment bleek een grote rode vlag. Tot vorig jaar deden we alle logistiek zelf. Maar met de beoogde opschaling zouden we in 2022 al avond-, nacht- en weekenddiensten moeten gaan draaien. Sterker nog, in 2024 zouden we zelfs het plafond raken van onze 24/7 capaciteit, zeven dagen per week. Dat wilden we niet.”
Zoektocht naar logistiek partnership
Bonusan zocht daarom een logistiek partner die snel kon opschalen en de levertijden kon verbeteren. Jungerhans: “De consument is enorm verwend met strakke cut off times, oftewel vandaag besteld, vandaag of morgen in huis. Bonusan kon dat niet meer waarmaken. Onze cut off was elke dag om half vier ’s middags. In het weekend verwerkten wij ook geen bestellingen. Hierdoor liepen wij kansen mis én voldeden we niet meer aan de wensen van onze klanten.”
Positieve klantreviews
CB bleek de perfecte match en bracht direct verbetering in Bonusan’s levertijden. De cut off time werd opgeschoven naar 23.00u ’s avonds en bestellingen werden ook in het weekend verwerkt. Een klant die nu zondag om half 5 ’s middags een bestelling plaatst, ontvangt maandag al de bestelde producten. Deze snellere levertijden hadden een direct effect op Bonusan’s klantreviews. Andriessen: “Na één maand zagen wij al een enorme toename in positieve klantreviews. Klanten krijgen hun producten eerder geleverd en zijn daar ontzettend blij mee.”
Duurzame logistieke oplossingen
Daarnaast is Bonusan op strategisch vlak bezig met de verduurzaming van het bedrijfsmodel. Logistiek vormt hierin een kerncomponent. Jungerhans: “Bonusan heeft de ambitie om de CO2-footprint drastisch te verminderen. We willen onszelf, maar ook onze klanten uitdagen. Een van onze doelen is om onze klanten te triggeren het milieu mee te laten wegen in de levering van hun bestelling. Daarom willen wij klanten keuzes bieden in type vervoer, zoals fietskoerier of elektrisch vervoer, in combinatie met de bezorgdatum en tijd. Een klant kan straks bijvoorbeeld kiezen of hij meteen de volgende dag geleverd wil krijgen of twee dagen later met een milieuvriendelijker alternatief. CB kan ons in deze verduurzaming ondersteunen.”
Internationale doorlooptijden
Maar de ambitie van Bonusan reikt verder. Zo wil het bedrijf meer grip krijgen op de Europese markt. Snelle internationale doorlooptijden zijn hierbij cruciaal. Jungerhans: “CB heeft een enorm leveranciersnetwerk in België en Duitsland waar wij direct op kunnen meeliften. Spanje, een belangrijke afzetmarkt voor ons, vormt daarbij nog wel een uitdaging. In Spanje hebben wij een eigen magazijn waarvan we de logistiek willen uitbesteden. Met die vraag is CB momenteel bezig.”
No nonsense samenwerking
Bonusan ziet in de nabije toekomst nog volop kansen in de samenwerking met CB. Jungerhans: “CB kan zowel logistiek maatwerk als volautomatische opties leveren. Vooral dit laatste kan voor ons in de toekomst interessant zijn. Daarnaast hechten wij veel waarde aan een persoonlijke manier van samenwerken. CB voldoet helemaal aan deze wens. Wij ervaren de samenwerking met CB als een volwaardig partnership. CB is betrokken, no nonsense en neemt eigenaarschap om processen beter te krijgen. Daar zijn wij heel tevreden over.”