Mathijs Suidman 01 kopie
29 apr. 2020, door Mathijs Suidman
media

Logistiek in tijden van corona, een inkijkje

Een bedrijf dat bijna 24/7 draait, 1000-en adressen per dag belevert en per jaar miljoenen boeken ‘pickt & packt’, leeft van slim plannen, goede voorspellingen, geoliede samenwerking en flexibiliteit. En dan komt corona daar dwars doorheen. Wat betekent dat in een logistiek bedrijf? Graag geef ik een kijkje in de keuken van CB.

Winkels gaan tijdelijk dicht of juist weer open, hebben andere openingstijden of leveren alleen vanaf een balie. Daarmee is ook bestelgedrag anders en dus het aantal dozen dat we vervoeren. Dat betekent dat onze routes er heel anders uitzien en ook dagelijks sterk veranderen. Net als de routes en planning van onze vervoerspartners als PostNL en Audax. Daarnaast mag je stadscentra vaak niet de hele dag in met een vrachtwagen, maar gelukkig zijn veel gemeenten daar nu flexibel in. Ook zitten er collega’s preventief thuis. Een wirwar van variabelen dus. Dat vraagt iedere dag extra veel aandacht, maar meestal komt het goed. In een enkel geval kunnen we onze belofte niet nakomen, dat herstellen we dan natuurlijk zo snel mogelijk.

Omdat er minder geleverd wordt, kunnen niet al onze chauffeurs de weg op. In België zitten collega’s zelf thuis in tijdelijke werkloosheid. In Nederland werken sommige chauffeurs nu op andere afdelingen. Dat geldt overigens wel voor meer collega’s.

Inspringen in andere teams

Wij besteden veel zorg aan een gezonde en veilige werkomgeving waar we 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden. Zo kunnen we ons logistieke werk blijven doen, ervoor zorgen dat alle titels binnen 24 uur geleverd kunnen worden en flexibel inspelen op alle dagelijkse veranderingen. Dat betekent dat we voor logistieke collega’s die uit voorzorg thuis moeten blijven met milde klachten, nu andere collega’s inzetten. Zo houden we de service op pijl te houden. Onze accountmanagers, maar bijvoorbeeld ook IT’ers en financials helpen in de magazijnen mee!

Zo hoeven we minder een beroep te doen op onze flexibele schil en ook dat is belangrijk in deze tijd van teruglopende omzet. Projecten die nu niet nodig zijn stellen we uit – ook dat werkt kostenbesparend. Een project dat wel doorgaat is de bouw van ons nieuwe magazijn, gestart in november 2019. De buitenkant is bijna gereed, in mei gaan we van start met de binnenkant: een geautomatiseerd bakkenmagazijn.

Werken vanuit huis

Natuurlijk werken wij ook vanuit huis waar dat kan. Accountmanagers hebben bijvoorbeeld veel contact met klanten via skype en telefoon. Dit geldt ook voor een deel van onze afdeling Customer Service, zij bellen en mailen vanuit huis. Een aantal collega’s moet thuisblijven omdat zij in een risicogroep vallen. Voor hen die normaal gesproken in de logistiek werken, is thuiswerken lastig, maar ook dat lossen we op. Zo zijn er collega’s die thuis verpakkingen voorvouwen. Dit betekent rolcontainers in de tuin en iedere week een nieuwe levering – maar het werkt!

Net als iedereen volg ik de ontwikkelingen op de voet en bij CB schakelen we continu op en af. In België mogen de winkels als het goed is vanaf 11 mei weer open. Samen met onze klanten treffen we daar de voorbereidingen voor.

Mathijs Suidman 01 kopie

Mathijs Suidman

Directeur Media

Mathijs is 'getrouwd' met het boekenvak. Nu werkt hij alweer een aantal jaren met veel plezier bij CB, de logistieke spil voor de sector. In die rol staat hij in verbinding met uitgevers, boekverkopers, drukkers en andere toeleveranciers. Privé staat hij onder andere in verbinding met zijn fiets; hij is dan ook een van de drijvende krachten achter de boekenvak toertocht.