‘9-tot-5-mentaliteit is in de zorg voorbijgestreefd’

Pim van Pommeren - Maquet Netherlands

Medisch leverancier Maquet Netherlands, een onderdeel van Getinge Group, levert onder andere apparatuur en verbruiksartikelen voor openhartoperaties en technologie die de long- en hartfunctie van patiënten op de intensive care ondersteunt. Maquet werkt sinds 2014 samen met CB. Een gesprek met Pim van Pommeren (rechts op de foto) en Sjoerd Rijpkema over de veranderende logistieke eisen in de zorg en de wijze waarop CB hieraan tegemoet komt.

‘Wij hadden meer opslagruimte nodig voor onze voorraden’, vertelt Pim van Pommeren, sales manager bij Maquet Netherlands. ‘CB zit centraal in Nederland en kan ons 24/7 bedienen. Daarom hebben wij voor deze logistieke partner gekozen.’

Verlengstuk

CB houdt zich volgens Van Pommeren uitstekend aan de afspraken, wat in de medische sector van levensbelang is. ‘Als onze spullen niet tijdig geleverd worden, kunnen operaties in gevaar komen. De goederen moeten in goede staat en hygiënisch worden afgeleverd. CB pakt dit als een verlengstuk van onze organisatie prima op.’

Dag en nacht

De tijdelijke samenwerking tussen Maquet Netherlands en CB is onlangs omgezet naar een samenwerking voor de langere termijn. Van Pommeren: ‘De zorg is onderhevig aan grote veranderingen, en daar moeten wij in mee. De 9-tot-5-mentaliteit is niet meer ‘in Frage’, onze artikelen moeten dag en nacht beschikbaar zijn. Dit kunnen wij alleen realiseren met een sterke partner als CB.’

Leverbetrouwbaarheid

‘Maquet is een professionele partner met hoogwaardige producten’, zegt Sjoerd Rijpkema, manager healthcare bij CB. ‘We zijn ons erg bewust van onze verantwoordelijkheid om tijdig de juiste artikelen in het juiste ziekenhuis te krijgen. De leverbetrouwbaarheid en het hoge serviceniveau waar Maquet om vraagt zijn voor ons vanuit onze ervaring in retaildistributie business as usual. Onze expertise op dit gebied vertalen we naar de behoeften in de zorg, en dat wordt gewaardeerd.’

Synergie-effecten

CB ziet de vraag naar flexibiliteit in de zorg groeien. ‘Klanten van onze klanten verwachten steeds meer de dienstverlening die ze thuis bij het online shoppen ook ervaren. Aan ons de uitdaging om onze back-office hierop in te richten! In de zorg is de intramurale markt van zorginstellingen en ziekenhuizen belangrijk voor ons. Daarnaast zien we behoorlijke ontwikkelingen in de extramurale markt. Door beide markten vanuit één voorraad te beleveren, profiteren onze klanten maximaal van synergie-effecten.’

Good distribution practice

In 2015 heeft CB zijn klantenportfolio uitgebreid en geïnvesteerd in de optimalisatie van de logistieke dienstverlening voor de zorgsector. Naast het ISO-certificaat heeft CB inmiddels ook het GDP-certificaat op zak. In 2016 wordt de dienstverlening verder geoptimaliseerd. Rijpkema: ‘De zorgsector wil ontzorgd worden op niet-primaire processen. Klantgerichtheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke pijlers. Hiertoe halen we medewerkers met de juiste kennis en ervaring in huis.’

Meer interviews

Lees het interview
Michael van Everdingen - Koninklijke Boekverkopersbond
Michael van Everdingen - Koninklijke Boekverkopersbond

‘We doen samen een project om de boekhandel eerder te leveren’

In het voorjaar van 2016 is CB gestart met een pilot met het eerder beleveren van boekwinkels in Amsterdam. Bij gebleken succes wordt dit model verder uitgerold in Noord- en Zuid-Holland en de rest van het land.

Lees het interview
Lees het interview
Ellen Ouwendijk - VeldhovenGroup
Ellen Ouwendijk - VeldhovenGroup

‘In de fashion logistiek had alles gisteren al in de winkel moeten liggen’

Met ingang van 2015 nam CB Fashion alle warehousing activiteiten over van het pan-Europese modehuis VeldhovenGroup. Ellen Ouwendijk en Gaby Noijen evalueren de samenwerking gedurende de eerste twaalf maanden.

Lees het interview
Lees het interview
Piet van Riele - Uitgeverij Ambo|Anthos
Piet van Riele - Uitgeverij Ambo|Anthos

‘In de e-bookmarkt spelen we kort op de bal’

Met een groot aantal nieuwe toetreders in korte tijd en het verschijnen van nieuwe businessmodellen stelt de e-bookmarkt uitgeverijen voor uitdagingen.

Lees het interview

Feiten en cijfers

Kijk met ons terug op 2015

Een jaar waarin CB succesvol inspeelde op de veranderingen in de markten media, fashion en healthcare.

Download het jaarverslag