‘In de e-bookmarkt spelen we kort op de bal’

Piet van Riele - Uitgeverij Ambo|Anthos

Met een groot aantal nieuwe toetreders in korte tijd en het verschijnen van nieuwe businessmodellen stelt de e-bookmarkt uitgeverijen voor uitdagingen. In nauwe samenwerking met klanten investeert CB in nieuwe tools om marktinzicht te bieden en de afzet van e-books te versterken. Uitgeverij Ambo|Anthos is positief verrast over het tempo waarin deze ontwikkelingen zich voltrekken.

In 2015 is de groei van de e-bookmarkt in Nederland gestagneerd. Het aantal e-books in de totale verkoop van boeken is momenteel zo’n 5%. Uitgeverij Ambo|Anthos zit vanaf het begin van de e-book ontwikkeling op 7 tot 10%. Vooral populaire fictie en thrillers doen het als e-book goed. Piet van Riele (links op de foto) houdt zich als account- en productmanager online bezig met het e-book binnen Ambo|Anthos. Dit is volgens hem een totaal andere markt dan die van de fysieke boeken. ‘We moeten rekening houden met veel meer variabelen, en bovendien leggen internationale partijen als Apple, Kobo of Amazon een behoorlijk wensenpakket neer. Als wij via hen onze e-books willen verkopen, is het heel prettig om een partner te hebben, die ervoor zorgt dat de datastroom loopt en de financiële rapportages op orde zijn.’

Business intelligence

Met CB Online en Analytics biedt CB sinds 2015 nieuwe ondersteunende diensten voor de e-bookmarkt. CB Online maakt het mogelijk voor uitgevers om hun e-book artikelgegevens beter te beheren. Analytics biedt inzicht in de marktontwikkeling: uitgevers kunnen al klikkende managementanalyses maken. Van Riele is blij met deze nieuwe tools. ‘Ik heb managementdata nodig om ons e-bookbeleid intern te kunnen verkopen. Analytics helpt me bij het opstellen van heldere rapportages.’

Abonnementen

Net als veel andere uitgeverijen experimenteert ook Ambo|Anthos voorzichtig met abonnementsmodellen voor e-books. De uitgeverij hoopt hiermee onder andere nieuwe doelgroepen aan te trekken. Een belangrijke succesvoorwaarde is volgens Van Riele dat de diensten goed functioneren. ‘De achterliggende techniek moet kloppen. CB is voor ons een partner die dit kan faciliteren. Een aantal medewerkers binnen CB is dedicated met e-books bezig. We hebben regelmatig overleg om de processen goed voor elkaar te krijgen.’

Kort op de bal

Door deze nauwe samenwerking zijn volgens Van Riele de afgelopen maanden grote stappen gezet. ‘De must haves zijn gerealiseerd. CB betrekt ons bij de ontwikkelingen zodat ze aansluiten bij onze behoeften. Men is meer naar buiten gericht dan ik in het verleden gewend was. Er is veel werk verzet en we zijn er nog niet, maar door samen aan oplossingen te werken kunnen we kort op de bal spelen. Het tempo waarin dit gebeurt verrast me positief.’

Snelheid

‘De e-booksector is een spannende markt’, reageert Susan Breeuwsma, manager digitale diensten bij CB. ‘We investeren in snelheid en flexibiliteit om onze klanten goed te bedienen. In 2016 rollen we in drie fases het vernieuwde CB Online 2.0 uit. Hierin zijn naast reguliere verkoop en verhuur via de bibliotheek ook de nieuwe abonnementsmodellen voor e-books verwerkt. Ook het berichtenverkeer krijgt meer snelheid en innovatie. Wij leveren de metadata van onze klanten uit aan steeds meer partijen en in steeds meer vormen. Deze metadata worden steeds rijker. We maken hierin een slag door sneller nieuwe elementen toe te kunnen voegen, zoals de biografie van de auteur of een verwijzing naar zijn Facebook-pagina. We kunnen dit in alle vormen doorleveren.’

Meer interviews

Huub Vermeulen - Bol.com

‘CB maakt onze belofte waar’

Betrouwbaarheid is alles voor bol.com. Binnen de e-fulfilment markt worden klantverwachtingen steeds hoger en moeten dienstverleners steeds beter presteren.

Niek Fransen - Directeur logistiek CB Fashion

‘CB Fashion bouwt omnichannel-strategie verder uit’

Terwijl steeds meer kledingzaken uit het straatbeeld verdwijnen, neemt de verkoop van kleding via webshops spectaculair toe.

Ellen Ouwendijk - VeldhovenGroup

‘In de fashion logistiek had alles gisteren al in de winkel moeten liggen’

Met ingang van 2015 nam CB Fashion alle warehousing activiteiten over van het pan-Europese modehuis VeldhovenGroup. Ellen Ouwendijk en Gaby Noijen evalueren de samenwerking gedurende de eerste twaalf maanden.

Feiten en cijfers

Kijk met ons terug op 2015

Een jaar waarin CB succesvol inspeelde op de veranderingen in de markten media, fashion en healthcare.

Download het jaarverslag