‘We doen samen een project om de boekhandel eerder te leveren.’

Michael van Everdingen - Koninklijke Boekverkopersbond

In het voorjaar van 2016 is CB gestart met een pilot met het eerder beleveren van boekwinkels in Amsterdam. Bij gebleken succes wordt dit model verder uitgerold in Noord- en Zuid-Holland en de rest van het land. Cees Pronk (CB, links op de foto) en Michael van Everdingen (KBb) vertellen over de noodzaak van eerder beleveren en de manier waarop CB dit vorm heeft gegeven.

CB levert boeken aan zo’n 2.000 winkels , die in het verleden werden beleverd via vaste routes.’Het is voor de boekverkoper ideaal als CB eerder komt leveren’, zegt Michael van Everdingen, directeur van de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb). ‘Als de CB auto altijd in de ochtend komt, kan de boekhandel het personeel dat de dozen uitpakt en de schappen vult beter inplannen. Bovendien wordt de belofte aan de klant die een boek heeft besteld beter; hij kan het rond het middaguur ophalen. We zijn dan ook erg blij met de pilot Eerder Leveren van CB.’

Vertrouwensrelatie

Vanaf april gaat CB zo’n 20 boekhandels in Amsterdam in bijna alle gevallen vóór 12 uur ’s middags beleveren. De haalbaarheid van dit model is aangetoond in simulaties. Als ook de praktijkervaringen positief zijn, wordt Eerder Leveren verder uitgerold in andere delen van het land. Een belangrijke voorwaarde om de proef te laten slagen, is dat boekwinkels vanaf 6 uur ’s ochtends te leveren zijn. ‘Als er nog niemand in de winkel is, zorgen we er in overleg met de boekwinkel voor dat onze chauffeur toch naar binnen kan. ’, aldus Cees Pronk, directeur operations bji CB. ‘Vanzelfsprekend gaan zij hier zorgvuldig mee om. Onze chauffeurs zijn het visitekaartje van ons bedrijf. De vertrouwensrelatie met klanten is groot: in een klanttevredenheidsonderzoek zijn de chauffeurs onlangs gewaardeerd met een 8.’

Voorspelbaarheid

Na een proefperiode van ongeveer 4 weken gaat CB samen met de branche kijken of boekverkopers het eerder beleveren prettig vinden en of het meerwaarde oplevert voor hun klanten. Voor CB is het belangrijk dat er voldoende kritische massa is. Voor de boekverkopers draait het volgens Van Everdingen om de voorspelbaarheid van het levertijdstip. ‘Als dit bijna 100% is, kunnen boekverkopers hun klanten veel preciezer aangeven wanneer het boek in de winkel is. Dit sterkt ook de concurrentiepositie ten opzichte van webshops.’

Innovatie

Van Everdingen kijkt ook uit naar andere innovaties waar CB op dit moment aan werkt. ‘CB is een belangrijke en invloedrijke speler in de boekenmarkt. Het is heel goed dat ze blijven investeren in hun opslag en distributie om de kosten te reduceren. Aan de andere kant speelt men goed in op de markt van het e-book. Vanaf dit jaar mogen uitgevers een fysiek boek en een e-book gecombineerd aanbieden voor een vaste prijs. Het is belangrijk dat dit aan de kassa goed afgehandeld wordt. Verder gaat CB de verkoop- en logistieke informatie nog beter ontsluiten om boekverkopers te ondersteunen bij hun bedrijfsvoering.’

Meer interviews

Lees het interview
Michael van Everdingen - Koninklijke Boekverkopersbond
Michael van Everdingen - Koninklijke Boekverkopersbond

‘We doen samen een project om de boekhandel eerder te leveren’

In het voorjaar van 2016 is CB gestart met een pilot met het eerder beleveren van boekwinkels in Amsterdam. Bij gebleken succes wordt dit model verder uitgerold in Noord- en Zuid-Holland en de rest van het land.

Lees het interview
Lees het interview
Bert Endedijk - uitgeversgroep Veen Bosch & Keuning (VBK)
Bert Endedijk - uitgeversgroep Veen Bosch & Keuning (VBK)

‘Print on demand is een uitstekende aanvulling op offset drukken’

CB zag de print on demand-productie in 2015 met 16% groeien en verwacht dat die trend de komende jaren doorzet.

Lees het interview
Lees het interview
Niek Fransen - Directeur logistiek CB Fashion
Niek Fransen - Directeur logistiek CB Fashion

‘CB Fashion bouwt omnichannel-strategie verder uit’

Terwijl steeds meer kledingzaken uit het straatbeeld verdwijnen, neemt de verkoop van kleding via webshops spectaculair toe.

Lees het interview

Feiten en cijfers

Kijk met ons terug op 2015

Een jaar waarin CB succesvol inspeelde op de veranderingen in de markten media, fashion en healthcare.

Download het jaarverslag