‘In de fashion logistiek had alles gisteren al in de winkel moeten liggen’

Ellen Ouwendijk - VeldhovenGroup

Met ingang van 2015 nam CB Fashion alle warehousing activiteiten over van het pan-Europese modehuis VeldhovenGroup. Ellen Ouwendijk (rechts op de foto) en Gaby Noijen evalueren de samenwerking gedurende de eerste twaalf maanden. ‘We hebben onze systemen perfect op elkaar afgesteld waardoor we klanten optimaal kunnen bedienen.’

Naast het outsourcen van alle warehousing activiteiten zijn begin 2015 het state-of-the-art warehouse en de logistieke medewerkers van VeldhovenGroup in Alphen aan den Rijn door CB Fashion overgenomen. Hierdoor kan VeldhovenGroup zich volledig concentreren op zijn kerntaken: het ontwerp, de productie en marketing voor de kledingmerken Sandwich, Turnover, DEPT en Olsen.

Professionaliteit

In 2015 zijn de Amsterdam Brands nog in Alphen aan den Rijn verwerkt, omdat het systeem van VeldhovenGroup waarin deze merken werden verwerkt nog niet gekoppeld was aan het warehouse-managementsysteem van CB Fashion. Inmiddels is deze koppeling gerealiseerd en zijn de merken Sandwich, Turnover en DEPT verhuisd naar het warehouse van CB Fashion in Helmond. Volgens Ellen Ouwendijk, Logistics Manager bij VeldhovenGroup, hebben klanten niets gemerkt van de outsourcing, en zo hoort het: ‘Als je vier grote merken neerlegt bij een derde partij, wil je dat de goederen correct bij de klant terechtkomen. Het traject moet vlekkeloos verlopen: van het moment dat de kleding weggaat bij de leverancier tot de aflevering in de winkel.’

No nonsens

De goede verstandhouding tussen CB en VeldhovenGroup speelt een cruciale rol in de samenwerking. Volgens Ouwendijk is er niet echt sprake van een opdrachtgever-dienstverlener-relatie. ‘Wij zien het als een samenwerkingsverband. We hebben beiden een hands on-mentaliteit. De time-to-market wordt dan ook steeds korter in onze business: alles had gisteren al in de winkels moeten zijn.’ Gaby Noijen, die vanuit CB Fashion de samenwerking begeleidt, waardeert de open en eerlijke communicatie met het team van Ouwendijk. ‘We zijn kritisch en recht-door-zee met elkaar, maar we tonen altijd wederzijds begrip. Door de wederzijdse verwachtingen goed te managen, komen we samen verder. Dit draagt bij aan het werkplezier, dat bij CB Fashion hoog in het vaandel staat.’

Stevige basis

Fashion logistiek is een uitdagende activiteit. Ouwendijk: ‘Het begint met het tijdig en compleet aanleveren van de goederen door de producent. Dat op zich is soms al een uitdaging. Vervolgens is het aan ons én CB Fashion om de goederen zo goed mogelijk uit te leveren.’ Noijen: ‘In de fashion logistiek heb je altijd met uitzonderingen te maken. Je verstuurt geen standaardproducten. Mode is een gevoel, een beleving. Sommige klanten wensen bijvoorbeeld dat hun eigen prijskaartje of alarmlabel aan de kleding bevestigd wordt. Uitzonderingen of value added services kunnen alleen kostenefficiënt worden uitgevoerd als het basisproces op orde is.’ Voor zowel CB Fashion als VeldhovenGroup ligt in 2016 de focus op het nog efficiënter inrichten van processen, procedures en kostenoptimalisatie. ‘Dit vereist goed overleg en samenwerking’, besluiten Noijen en Ouwendijk.

Meer interviews

Michael van Everdingen - Koninklijke Boekverkopersbond

‘We doen samen een project om de boekhandel eerder te leveren’

In het voorjaar van 2016 is CB gestart met een pilot met het eerder beleveren van boekwinkels in Amsterdam. Bij gebleken succes wordt dit model verder uitgerold in Noord- en Zuid-Holland en de rest van het land.

Lees het interview
Bert Endedijk - uitgeversgroep Veen Bosch & Keuning (VBK)

‘Print on demand is een uitstekende aanvulling op offset drukken’

CB zag de print on demand-productie in 2015 met 16% groeien en verwacht dat die trend de komende jaren doorzet.

Niek Fransen - Directeur logistiek CB Fashion

‘CB Fashion bouwt omnichannel-strategie verder uit’

Terwijl steeds meer kledingzaken uit het straatbeeld verdwijnen, neemt de verkoop van kleding via webshops spectaculair toe.

Feiten en cijfers

Kijk met ons terug op 2015

Een jaar waarin CB succesvol inspeelde op de veranderingen in de markten media, fashion en healthcare.

Download het jaarverslag