Met Analytics kunnen uitgeverijen sinds 2015 de hele levenscyclus van hun boeken volgen en tot op detailniveau analyseren. Ze hebben hierdoor snel inzicht in relevante ontwikkelingen. Uitgeverij VBK maakt veelvuldig gebruik van Analytics en blijft graag betrokken bij de verdere ontwikkeling van deze nuttige analysetool.
Het boekenvak is de afgelopen jaren grilliger geworden. De retail is flink in beweging en de opkomst van e-books veroorzaakt een disruptieve verandering in de processen van uitgeverijen. ‘Onze klanten willen korter op de bal spelen’, zegt Emiel van Bockel, manager information services bij CB. ‘Ze willen vandaag een actie uitzetten en morgen al kunnen analyseren wat de gevolgen zijn. De noodzaak om op informatie te sturen neemt toe. Hierin faciliteren wij met Analytics.’
In één oogopslag
Als logistiek specialist in de boekensector beschikt CB over een enorme hoeveelheid data m.b.t. de opslag en uitlevering van boeken. Vroeger konden klanten de ruwe data krijgen en zelf bewerken in Excel-tabellen. Met Analytics worden ze hierin ontzorgd. Al klikkende krijgen ze vanuit één dashboard antwoord op duizend-en-één vragen. Heb ik nog voldoende voorraad? Welke klanten kopen mijn boeken en via welke kanalen? Wat betekent een klant voor mijn bedrijf? De sales-afdeling van VBK Uitgevers maakt veelvuldig gebruik van Analytics, om bijvoorbeeld de totale omzet of de omzet per klant te bekijken. Commercieel directeur Caroline Mouwens (links op de foto) is enthousiast: ‘Vroeger moesten we op verschillende schermen informatie bijeensprokkelen op klantniveau. Nu zien we het in één oogopslag. Dat scheelt enorm veel tijd.’
Intuïtief systeem
VBK gebruikt Analytics in gesprekken met retailers en benut de tool om beter op voorraad en orders te sturen. ‘We hebben nu veel meer inzicht in wat er speelt. Analytics biedt ontzettend veel informatie en is gebruiksvriendelijk ingericht. We kunnen de analyses die we regelmatig maken ook opslaan – handig!’
Inzicht op detailniveau
Analytics is dynamisch en interactief. Met de tool kunnen uitgeverijen op contextueel niveau naar ontwikkelingen te kijken. Zo kan men ‘inzoomen’ op bepaalde genres, klanten en distributiekanalen. Het systeem kan altijd en overal worden geraadpleegd. Van Bockel: ‘Tijdens meetings doe je vaak aannames op basis van gegevens die je niet beschikbaar hebt. Met Analytics kun je ter plekke real time bekijken hoe je boeken het doen. Daardoor kun je sneller besluiten nemen.’
Vinger aan de pols
VBK heeft naast Analytics ook nog andere bronnen, aangezien niet alle datastromen volledig via CB lopen. Dankzij Analytics hoeven externe bronnen volgens Mouwens steeds minder vaak geraadpleegd te worden. De uitgeverij kijkt uit naar de verdere ontwikkeling van Analytics en houdt hierbij vingers aan de pols. ‘Als we zaken willen wijzigen of toevoegen, is dit goed bespreekbaar.’ CB pakt Analytics niet als project maar als proces aan. Van Bockel: ‘Een informatieproduct moet je continu ontwikkelen zodat het duurzaam is voor langdurig gebruik. Dat doen we in samenspel met onze klanten om samen mee te bewegen met de marktontwikkeling.’
Op 2 juni 2016 organiseert CB voor klanten uit het boekenvak een informatiebijeenkomst over data driven management met hoogstaande sprekers en actieve gebruikers van Analytics.