‘Print on demand is een uitstekende aanvulling op offset drukken’

Bert Endedijk - uitgeversgroep Veen Bosch & Keuning (VBK)

CB zag de print on demand-productie in 2015 met 16% groeien en verwacht dat die trend de komende jaren doorzet. Voor uitgevers vormt print on demand (POD) een waardevolle aanvulling op offset drukken, blijkt uit een gesprek met Rombout Eikelenboom van Joint Book Services en Bert Endedijk (links op de foto) van uitgeversgroep Veen Bosch & Keuning (VBK).

De POD-activiteiten van CB worden verzorgd door Joint Book Services, een joint venture van Printforce en CB. De productie steeg in 2015 naar ca. 500.000 exemplaren. Ruim één vijfde van alle titels die CB uit voorraad levert, is inmiddels verkrijgbaar via POD. Naast personen die zelf een boek uitgeven, maken steeds meer uitgeverijen gebruik van deze techniek. Dit komt deels door het stijgende aantal titels met een kleine oplage. Van veel boeken worden niet meer dan 250 exemplaren per jaar verkocht.

Hoge beschikbaarheid

VBK gebruikt POD voor zowel boeken met een lage omloopsnelheid als goed verkopende boeken. ‘Wij kiezen hiervoor vanuit beschikbaarheid’, verklaart operationeel directeur Bert Endedijk. ‘Dankzij POD kunnen we exemplaren naleveren die niet meer in voorraad zijn en de brug slaan tussen twee drukken. De doorlooptijd van boeken wordt steeds korter. Vandaag móet een boek gewoon leverbaar zijn. Als het niet leverbaar is, gaan twee op de drie klanten op zoek naar iets anders. Onderzoek heeft dit aangetoond.’

Voorraadbeheer

Met POD kan een boek in één dag gedrukt en verzonden worden. Dit biedt een uitkomst op ‘piekmomenten’ zoals een goede boekrecensie ’s avonds op tv. Dergelijke situaties leiden vaak tot een stortvloed aan bestellingen. Endedijk: ‘Daarmee vormt POD een goede aanvulling op offset drukken. Het helpt ons beter te sturen op voorraadbeheer. Het kapitaalbeslag van een voorraad is groot. Met POD kunnen we investeringen knippen waardoor het investeringsrisico afneemt. We kunnen nu kleinere oplagen maken dan 10 jaar geleden, tegen lagere kosten. Het bepalen van de offset-oplage moet zorgvuldig gebeuren, aangezien POD nog relatief duur is. Maar daar krijg je dan wel een zeer aanvaardbare kwaliteit voor.’

Specificaties

De kostprijs van POD is mede afhankelijk van de standaardisatiegraad in het productieproces. Rombout Eikelenboom, Managing Partner van Printforce: ‘Iedere uitgeverij heeft haar eigen trim size en papiersoort. Men wil zich immers onderscheiden in de markt. Naarmate de klantwensen specifieker worden, wordt het voor ons moeilijker om een goede kostprijs aan te bieden. Leeslinten, flappen en andere special features zijn kostentechnisch soms lastig te vervaardigen in POD.’

Efficiëntie

Aangezien POD bij CB een integraal onderdeel van het productieproces is, kunnen uitgevers al hun titels op altijd leverbaar zetten. Is de voorraad uitgeput, dan wordt nageleverd via POD. De komende jaren gaat Joint Book Services investeren in de verdere verbetering van de supply chain. De nadruk ligt onder meer op kostprijsverlaging door het inzetten van nieuwe printtechnieken, verdere flexibilisering en een nog kortere time-to-market.

Meer interviews

Ellen Ouwendijk - VeldhovenGroup

‘In de fashion logistiek had alles gisteren al in de winkel moeten liggen’

Met ingang van 2015 nam CB Fashion alle warehousing activiteiten over van het pan-Europese modehuis VeldhovenGroup. Ellen Ouwendijk en Gaby Noijen evalueren de samenwerking gedurende de eerste twaalf maanden.

Huub Vermeulen - Bol.com

‘CB maakt onze belofte waar’

Betrouwbaarheid is alles voor bol.com. Binnen de e-fulfilment markt worden klantverwachtingen steeds hoger en moeten dienstverleners steeds beter presteren.

Niek Fransen - Directeur logistiek CB Fashion

‘CB Fashion bouwt omnichannel-strategie verder uit’

Terwijl steeds meer kledingzaken uit het straatbeeld verdwijnen, neemt de verkoop van kleding via webshops spectaculair toe.

Feiten en cijfers

Kijk met ons terug op 2015

Een jaar waarin CB succesvol inspeelde op de veranderingen in de markten media, fashion en healthcare.

Download het jaarverslag